Vänsterpartiet kräver fler studievägledare

Svenska Dagbladet redovisar idag stora skillnader i studie- och yrkesvägledningen mellan kommuner. I kommuner med mindre vägledning är också avhoppen och bytena mellan gymnasieprogrammen fler. Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Rossana Dinamarca kräver fler studie- och yrkesvägledare i skolan.

- Det är fler tjejer än killar som gör studieavbrott, men även pojkar från hem med låg utbildning gör många avbrott. Nu är det dags att reglera studie- och yrkesvägledningen så att alla elever får den hjälp de behöver att välja. För skolsköterskor finns det ett nyckeltal som kommunerna ska leva upp till. Jag tycker att det är dags att införa ett liknande nyckeltal för studie- och yrkesvägledare, säger Rossana Dinamarca.

Dinamarca vill också ha bredare program på gymnasiet.
- Idag blir niondeklassarna överösta av reklam från olika skolor och utbildningar. Det gör många gånger valet svårare. Jag vill se färre och bredare gymnasieprogram. På så sätt minskar risken för att niondeklassarna "väljer fel", säger Dinamarca.

Kontakt:
Rossana Dinamarca, skolpolitisk talesperson 070-254 24 15