Vänsterpartiet kräver märkning av fisk med höga dioxinhalter

I dag beslutade regeringen att tacka ja till ett fortsatt undantag från EU:s gränsvärde för dioxinhalt i fisk. Detta innebär att Sverige även i fortsättningen får sälja fisk med högre halter av giftet dioxin än vad man får i övriga EU.

Förutsättningen för att Sverige skulle få detta undantag var att kostråd om de hälsofarliga effekterna skulle garanteras de svenska medborgarna. Dock har en undersökning från Livsmedelsverket visat att enbart 17 procent av de svenska småbarnsfamiljerna är medvetna om detta.

-         Att regeringen nu väljer att förlänga undantaget kan innebär att tusentals barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande riskerar att bli dioxinförgiftade. Säger Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Dioxiner är ett av världens mest giftiga ämnen. Giftet lagras i kroppen och frigörs under graviditet och amning så att såväl foster som barn drabbas. För höga halter dioxin kan leda till försämrad inlärningsförmåga, reproduktionssvårigheter, ökad risk för cancer, diabetes och större risk att drabbas av benskörhet.

-         Vi kräver märkning på all fisk med högre dioxinhalter än gränsvärdena. Det är förvånande att regeringen fortsätta att förlita sig på verkningslös informationsspridning. Avslutar Holm.

Jens Holm: 076-847 03 28