Vänsterpartiet observerar valet i Turkiet

Vänsterpartiet fortsätter sin ihärdiga kamp för kurdernas rättigheter och har beslutat att åka ned till Turkiet för att observera parlamentsvalet som äger rum 12 juni. I delegationen deltar ca 15 vänsterpartister, bland de finns riksdagsledamöter, kommunpolitiker, solidaritetsarbetare, politiska tjänstemän, medlemmar mfl.

Hans Linde som är gruppledare för Vänsterpartiet i riksdagen och partiets utrikespolitiske talesperson är utsedd till delegationsledare:
- Det är oerhört viktigt för oss som ett internationellt parti att bevaka detta viktiga val i Turkiet. Inte minst för demokratin och yttrandefrihetens skull.
Turkiet befinner sig vid ett historiskt vägval; mellan fortsatt våld och förtryck eller verklig demokrati och mänskliga rättigheter för ALLA dess medborgare.
Vi hoppas att när turkiska medborgare går till val den 12 juni så röstar man för det andra alternativet, säger Linde i en kommentar.

Delegationen finns på plats i Diyarbakir 10 -14 juni. Vänsterpartister kommer också att finnas på plats i bla Istanbul, Ankara samt andra orter i sydöstra Turkiet för att bevaka valet och rapportera till Sverige.

För mer information, kontakta:
Hans Linde, delegationsledare: 070 290 0740
Hediye Güzel, pressansvarig, 070 306 6603