Vänsterpartiet säger nej till delat partiledarskap

Vänsterpartiets partistyrelsemöte beslutade idag att säga nej till förslaget om delat partiledarskap, som ska beslutas på kongressen i januari.

- Partistyrelsen har haft en spännande diskussion. Det finns många positiva argument för delat partiledarskap. Men vi har landat i att partiets nuvarande ledningsorganisation i allt väsentligt fungerar väl, och vi har utvecklat ett tydligt kollektivt ledarskap de senaste åren som vi bör fortsätta, säger Anki Ahlsten, Vänsterpartiets partisekreterare.

Frågan om delat partiledarskap var uppe på Vänsterpartiets kongress både 2006 och 2010 men avslogs. Inför den här kongressen har det uppstått ett förnyat intresse för modellen med deltat ordförandeskap.

- Partistyrelsen menar att två partiledare riskerar, även om de inte själva eftersträvar det, att få en för stark position. Vi ser det som en demokratisk styrka att besluten fattas av hela den politiska ledningen och inte dikteras av partiets ordförande. Partistyrelsen betonar partiets kollektiva, demokratiska ledningsmodell, avslutar Anki Ahlsten.

För ytterligare information:
Emil Lindahl Persson, pressekreterare till Anki Ahlsten, 0730 - 496 300