Vänsterpartiet satsar miljoner på kvinnojourerna

Igår föll domen i Göteborgs tingsrätt mot den man som skjutit ihjäl sin tidigare sambo på en parkeringsplats i Västra Frölunda.
- Nu får det vara nog. En till kvinna som dör och familjer som förlorar en anhörig. Kvinnor är värda mer, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson, Vänsterpartiet. Vi satsar 200 miljoner kronor per år i vår budget som ett grundstöd till kvinnojourerna.

För Stockholms stad skulle det nya stödet, som ligger utöver de stöd som finns idag, innebära 16 miljoner kronor, för Malmö kommun 6 miljoner kronor och för en mindre kommun med 10 000 invånare skulle stödet ge 210 000 kronor. Vänsterpartiet anser inte att kvinnojourer ska vara beroende av tillfälliga projektpengar.
- I regeringens proposition föreslås nya regler som ska underlätta kontaktförbud, och det är bra, men långt ifrån tillräckligt. Det behövs även ökade ekonomiska resurser som bidrar till att kvinnojourerna kan fortsätta göra det ovärderliga arbete de gör idag.
- Till skillnad från alliansregeringens som med ord i flera år lovat ökat stöd till kvinnojourerna menar Vänsterpartiet allvar med våra satsningar för att ge kvinnojourerna ekonomisk stabilitet.

För ytterligare information:
Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson, 070 – 237 99 91