Vänsterpartiets investeringar kan ge hyresrätter i Linköping

Vänsterpartiet presenterade i fredags ett budgetutspel innehållande ett statligt investeringsstöd på tre miljarder för hyresrätter. Stödet riktar sig både mot nybyggen och ombyggnationer. I Linköping välkomnas beskedet. Emil Broberg menar att stödet ger möjlighet att styra utvecklingen i de projekt som nu planeras mot bra och billiga hyresrätter.

- Vänsterpartiet ser positivt på satsningen på den nya stadsdelen Vallastaden. Det kan bli ett värdefullt bidrag för stadens utveckling. För att få den hållbara sociala utveckling som presenterats är det avgörande att en stor del byggs som hyresrätter. Vänsterpartiet menar att kommunen ska planera för minst 60 procent hyresrätter i det fortsatta arbete, säger Emil Broberg ordförande för Vänsterpartiet i Linköping.

- Med det investeringsstöd som vänsterpartiet föreslår så kommer det att vara möjligt att bygga bra och billigare hyresrätter som kan bidra till att Vallastaden kan bli en socialt integrerad stadsdel där alla Linköpingsbor skulle ha möjlighet att bo, säger Emil Broberg.

Kontakt: Emil Broberg, 070-622 87 07