Vänsterpartister kampanjar för polska kvinnors rätt att göra abort

På 60- och 70-talet åkte svenska kvinnor till Polen för att göra abort. Nu, när det istället råder abortförbud i Polen, startar flera Vänsterpartidistrikt en kampanj för att dels samla in medel till information om sexuella och reproduktiva rättigheter i Polen och dels stötta polska kvinnors rätt att göra abort.

I Polen har aborträtten inskränkts till att bara gälla vid våldtäkt och incest. Genom kampanjen Stå upp för aborträtten lyfter nu flera Vänsterpartidistrikt frågan om polska kvinnors rätt till sina egna kroppar.

– Precis som vi svenska kvinnor togs emot av Polen innan Sverige infört fri abort är det nu vår tur att hjälpa de polska kvinnor som vill avsluta oönskade graviditeter. Vi vill visa polska kvinnor att de har stöd hos oss, men även tala om att de är välkomna hit för att genomföra sin abort om de skulle behöva det, säger Linda Fleetwood, landstingsråd i Kalmar län.

EU-parlamentariker Malin Björk har länge arbetat med kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa och ingår EU-parlamentets abortsättsnätverk All of Us. Hon uppmanar alla som vill stötta aborträtten att donera en slant till organisationer och aktörer som informerar om sexuella och reproduktiva rättigheter i Polen.

– Dessa organisationer behöver allt stöd de kan få just nu, säger Malin Björk.

Vänsterpartiet i Kalmar kommer inom kort att ha ett Swish-konto dit pengar kan föras över till stöd för polska aborträttsorganisationer.

Kampanjen Stå upp för aborträtten kommer att pågå under hela våren och syftar till att uppmärksamma och försvara aborträtten. I Kalmar län drar kampanjen igång i samband med Barnvagnsmarschen mot mödradödlighet som hålls på lördag den 11 mars.

Bakom kampanjen står även Vänsterpartiet i Östergötland, som redan samlat in 4000 kronor, och Blekinge.

Kontakt:
Linda Fleetwood, landstingsråd Kalmar län: 070-265 64 25

Malin Björk, EU-parlamentariker: +32 498 44 31 40 (Lotta Narvehed, pressekreterare)

Emil Broberg, Vänsterpartiet Östergötland: 070-622 87 07

Erik Ohlson, distriktsordförande Blekinge: 0734-471947

FAKTA: Inskränkningar av kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa

Inom EU råder i praktiken abortförbud i Polen, Malta och Irland. I USA har regeringen stoppat allt bistånd till organisationer som informerar om och utför abort. I Sverige vill Sverigedemokraterna inskränka aborträtten. Sedan 2014 pågår ett rättsfall i Sverige om "samvetsfrihet" eller abortvårdsvägran, på grund av trosuppfattning. Rättsfallet stöttas av världens mäktigaste högerkristna lobbyorganisation, Alliance Defending Freedom.