Vanvård på Koppargården debatteras i riksdagen

Vänsterpartiets äldrepolitiska talesperson Eva Olofsson har idag lämnat in en interpellation till statsrådet Maria Larsson om vanvården i den privata äldreomsorgen. Anledningen är dagens avslöjande om allvarlig vanvård på Koppargården, ett vård- och omsorgsboende i Vällingby som drivs av bolaget Carema. Undernäring, onödiga amputationer, fallolyckor samt en död patient till följd av blodförgiftning orsakad av ett illa skött sår är några av de exempel på vanvård som lyfts fram.

"Tyvärr är inte Koppargården i Vällingby det enda exemplet. Tvärtom har larmrapporter kommit från flera boenden om att vården och omsorgen inte fungerar. Ofta har det pågått diskussioner under flera månader, ibland år, utan att missförhållandena rättats till. Vänsterpartiet tycker att det är väldigt upprörande att vanvård kan pågå under flera år utan att något görs." skriver Olofsson i interpellationen.

"När vård och omsorg privatiseras ingås avtal som är svåra att bryta trots bevisad vanvård. Ansvariga politiker och förvaltningen har inte heller alltid den insyn som behövs. När ett kommunalt äldreboende missköter sig så kan ledningen lyftas bort och åtgärder vidtas snabbt. När motsvarande händer hos privata utförare kan det ta månad efter månad utan att missförhållandena i praktiken rättas till."

Hela interpellationen bifogas

Kontakt: Eva Olofsson 070-317 10 27