Var är förbudet Carlgren?

I dag presenterades den försenade utredningen om möjligheterna för Sverige att införa ett brett nationellt förbud mot det horomonstörande ämnet Bisfenol A. Bisfenol A, som kan skada och ändra arvsanlagen samt öka risken för hjärtsjukdomar och diabetes, finns i en mängd olika typer av plastmaterial som de flesta svenskar kommer i kontakt med dagligen.

- Tyvärr redovisar inte utredningen något förslag till brett förbud, istället säger man att man ska öka kunskapen om ämnet. Det räcker inte på långa vägar. Det är tydligt att regeringsuppdraget var allt för otydligt för att ett förbud skulle föreslås. Säger Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet

Miljöminister Andreas Carlgren har vid ett upprepat antal tillfällen betonat att regeringen vill förbereda för ett brett nationellt förbud. Carlgren har betonat att det är oacceptabelt att utsätta särskilt barn för riskerna med Bisfenol A samt vikten av att följa försiktighetsprincipen.

- Det är en besvikelse för alla oss som trodde att Carlgren menade allvar med förbudet mot den hälsofarliga kemikalien. I dag har det inte presenterats ngt förslag till förbud, var är förbudet Carlgren? Avslutar Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Jens Holm (v): 076-847 03 28