Värdiga fredspristagare

Det är tre kvinnor som delar på årets fredspris: Ellen Johnson Sirleaf som 2005 blev Afrikas första demokratiskt valda kvinnliga president, Leymah Gbowee grundare av ”Liberianska kvinnors massrörelse för fred” samt Tawakkul Karman, journalist, människorättsaktivist, politiker och bloggare för demokrati i sitt hemland Jemen.

– Utmärkt att Nobelpriskommittén uppmärksammar hur krig och väpnade konflikter slår mot kvinnor och behovet av att kvinnor inkluderas i fredsprocesser, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Liberias president Ellen Johnson Sirleaf har Hans Linde själv haft förmånen att träffa och han har även varit på plats i Liberia.

– Ellen Johnson Sirleaf är en stor inspirationskälla. Hon har lyft upp jämställdhetsfrågor som få andra och förbättrat kvinnors levnadsvillkor i Liberia. Jag tycker inte att det kan sägas bättre än det som Nobelpriskommittén skriver i sin motivering: ”Vi kan inte uppnå demokrati och varaktig fred i världen med mindre än att kvinnor får samma möjligheter som män att påverka utvecklingen på alla plan i samhället.” Det är även Vänsterpartiets utgångspunkt i sitt politiska arbete, avslutar Hans Linde.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V): 070-290 07 40