Vi välkomnar regeringens förslag

Vi välkomnar att regeringen nu föreslagit att även dödligt våld mellan närstående vuxna ska utredas. Syftet med utredningsverksamheten ska vara att ge underlag för förslag till åtgärder som förebygger att kvinnor och män utsätts för våld eller andra övergrepp av närstående.

–  Men vi vill gå längre än regeringen. Vi anser att även fall där offret överlevt försök till dråp eller mord ska utredas. Detta ger utredningsmyndigheten ett bredare underlag för att komma med förslag på åtgärder för att bekämpa våld mot närstående. Eftersom mäns våld mot kvinnor är ett så omfattande och allvarligt samhällsproblem är det extra viktigt att lyssna på de kvinnor som faktiskt utsatts för det grövsta våldet, säger Eva Olofsson, riksdagsledamot (V) socialutskottet.

– Vi vill också att det utreds när hedersrelaterade hot och påtryckningar lett till att offret, oftast en kvinna, tagit sitt liv. Vi hör om fall, så kallade balkongflickor, där unga kvinnor misstänks ha tvingats att ta livet av sig själva för att rädda sin familjs heder. Vi uppmanar nu regeringen att ta dessa förtäckta självmord på allvar, avslutar Eva Olofsson.

Varje år mördas omkring 17 kvinnor av män som står dem nära. Vänsterpartiet har under flera års tid lagt förslag i riksdagen om att tillsätta en haverikommission som ska se över varje fall där en kvinna mördats eller misshandlats till döds av en närstående man.

Regeringens förslag omfattar alla fall av dödligt våld, oavsett kön på offer eller förövare. Utredningarna kommer då även att omfatta dödligt våld i t.ex. samkönade relationer och dödligt våld som utförts av nära familjemedlemmar i ett hedersrelaterat sammanhang och även när män utsätts för dödligt våld av kvinnor.

Eva Olofsson: 070-317 10 27