Coop Varberg köper andelar i Solsidan

Report this content

Varberg Energi har ägt och förvaltat solcellsparken Solsidan sedan 2016 när den byggdes. Energiparken producerar cirka 3 GWh förnybar el varje år och har uppmärksammats över hela landet som Sveriges största solcellspark. El-produktionen har fortlöpt enligt förväntningarna och den tekniska livslängden på panelerna är beräknad till drygt 30 år, men sannolikt håller de längre än så.

-Vi arbetar aktivt för att bidra till en fossilfri framtid för våra kunder och framtidens Varberg. Att få möjligheten att göra detta tillsammans med samarbetspartners är extra roligt då vi med många av våra satsningar inte bara vill tillföra energi, utan även visa vägen och inspirera andra till att göra hållbara val i sina respektive verksamheter, säger Björn Sjöström, VD på Varberg Energi.

Coop Varberg driver fyra stycken livsmedelsbutiker i kommunen och har sedan tidigare tagit hjälp av Varberg Energi för att installera solceller på sina butikstak. I en av butikerna äger man däremot inte fastigheten själv så för att nå målet om att använda förnybar el i samtliga butiker har nu Coop Varberg köpt in sig i 20 % av Solsidan.

-Vi blev väldigt stolta när vi tog emot Varbergs kommuns hållbarhetspris 2020. Att Coop dessutom är Sveriges grönaste varumärke enligt en färsk undersökning gjord av konsultföretaget Differ, gör ju inte saken sämre. Vi har sedan tidigare egna solceller på Coop Söder, Coop Håsten och på Stora Coop i Breared, men eftersom vi inte äger fastigheten i Coop City så valde vi att köpa 20 % av Solsidan så att vi känner att vi kan bidra med förnybar el till alla våra butiker. Förutom den hållbara energin ger dessa investeringar en god avkastning på sikt i form av lägre elkostnader för samtliga fyra butiker. Solcellernas långa livslängd gör detta till en trygg och långsiktig investering som ligger helt i linje med våra värderingar, säger Coop Varbergs VD Göran Borg.

Solsidan ligger placerad strax innan södra avfarten till Varberg och består av 9 300 solcellspaneler på totalt
15 000 kvadratmeter som levererades av företaget Solkompaniet. Produktionsanläggningen var fram till 2018 Sveriges största solcellspark och ligger strategiskt placerad bredvid E6 där den exponeras av cirka en miljon kontakter varje månad. Från och med idag visar både Coop Varberg och Varberg Energi att gemensamma satsningar banar väg för en hållbar framtid.

-Både Solsidan och samarbetet med Coop Varberg är goda exempel på Varberg Energis långsiktiga satsningar inom hållbarhet. 2021 firar vi 30 år som klimatneutrala och första året som helt fossilfria i egen verksamhet, säger Cecilia Rönn, styrelseordförande i Varberg Energi.

För ytterligare information kontakta:

Björn Sjöström, VD Varberg Energi AB
bjorn.sjostrom@varbergenergi.se