Delårsrapport för Varbergs Sparbank AB (publ) kvartal 1 2017

Första kvartalet år 2017 visar på ökade intäkter och krympande kostnader. Tillväxttakten i balansräkningen var 1%. Perioden har inneburit ett fortsatt starkt inflöde av nya affärer samt en intern fokusering på regelefterlevnad för många av de nya regelverk som träder i kraft inom 12-18 månader.

Resultaträkningen för kvartalet är mycket stark. En stor del av det är utdelning på bankens innehav av Swedbank aktier som under perioden gav banken 100 mkr. Utöver avkastningen på aktier så utvecklas resultatet från bankrörelsen positivt både genom ett ökat räntenetto men också genom lägre kostnader och kreditförluster.

Utvecklingen i balansräkningen har under kvartalet fokuserat på att motverka den cykliskt minskande likviditet som banken brukar se under ett första kvartal. Arbetet med att behålla en god likviditet och god marginal till lagstadgade krav inom området har skett både genom en ökad förmedling av kreditvolymer till Swedbank Hypotek och genom att växla räntebärande värdepapper som inte ingått i likviditetsreserven till sådan som gör det. Arbetet har varit framgångsrikt och innebär att banken har en stark likviditetsposition vid utgången av kvartalet. En av effekterna är att tillväxten i balansräkningen är lägre än genomsnittet för de senaste tolv månaderna.

Att affärssituationen varit intensiv går dock att uttyda ur utvecklingen av affärsvolymer vilket inkluderar såväl den egna balansräkningen som de förmedlade affärerna.

Under kvartalet som gått har ett stort fokus i banken varit arbetet med implementeringen av ett flertal stora regelverk som kommer att börja gälla inom det närmaste året. Bland dem märks dels Mifid II där framtida finansiell rådgivning kommer att regleras men även sådana saker som provisioner mellan finansiella institut. De nya regleringarna om personuppgifter i form av GDPR (Generall Data Protection Regulation) som träder i kraft under maj 2018 är ett annat område som banken bedömer kommer att få stor påverkan på ett flertal processer i hur verksamheten bedrivs framåt.

Nya redovisningsregler blir det också i form av IFRS 9 per 1:a januari 2018. IFRS 9 kommer, som banken kommenterat i de senaste två årsredovisningarna, att påverka klassificering och värdering av finansiella tillgångar. Den största förändringen bedöms bli det nya framåtblickande sättet som banken skall redovisa sina kreditförluster på. I dagsläget kan banken inte lämna en kvantitativ uppskattning av ingångseffekterna av IFRS 9.

Inom samtliga nämnda områden bedrivs interna projekt i banken. Samtidigt bedrivs också projekt tillsammans med övriga sparbanker och Swedbank.

Under perioden har bankens styrelse fattat beslut om investeringar i form av renovering/tillbyggnad av två kontor, Tvååker och Veddige. Bedömningen är att arbetet i Tvååker kan starta under Q2 och vara klart under 2017. I Veddige räknar banken även framledes att hyra sina lokaler. Omfattningen av investeringsbeslutet för Tvååker är 17 mkr där delar kommer att kostnadsföras och delar kommer att aktiveras. När det gäller Veddige kontoret kommer den ekonomiska ramen beslutas i samband med förhandlingar med framtida hyresvärd.

Omvärldsutveckling

2017 inleddes som väntat med många viktiga omvärldshändelser. President Trump installerades, Storbritannien ansökte formellt om utträde ur EU, val har hållits i Holland för att bara nämna några.
När det gäller President Trump så har hans inledande tid som president innehållit ett antal väntade exekutiva ordrar (byggandet av en mur mot Mexico, inreseförbud för ett antal länder i mellan östern). Däremot mötte förändringarna av ”Obama-care” starkare motstånd än väntat. Det är fortfarande mycket svårt att bedöma utfallet av Trumps politik på lång sikt särskilt när det gäller internationell säkerhetspolitik.

Vad som varit mer väntat ifrån landet i väst är de ekonomisk utfallet och den räntehöjning som amerikanska centralbanken genomförde. Kommunikationen från FED har länge varit att förutsättningarna för en höjning av styrräntan föreligger och att så kommer att ske i ett antal steg under 2017.

Osäkerheten kring vad 2017 kommer innebära för Europa har bara börjat. I slutet av kvartal 1 lämnade Storbritannien in sin formella utträdes ansökan till EU. Krav och motkrav var ganska väntade sedan tidigare men ett tillägg från EU:s sida rörande Gibraltar skapade ytterligare motsättningar. Förutom förhandlingarna med Storbritannien hålls val i Frankrike och Tyskland, de två grundpelarna i EU samarbetet. Utfallen i dessa val har potentialen att ytterligare splittra EU.
För svensk del har ekonomin fortsatt att se god ut och inflationen såg under början av kvartalet lovande ut. Utfallet i lönerörelsen gav kanske förvisso inte riktigt det tillskott som kanske Riksbanken hade hoppats på men banken bedömer fortfarande att ytterligare räntesänkningar under 2017 är osannolika och att Riksbanken kommer att börja normalisera räntan under 2018. Förutsättningen är dock att påverkan på kronkursen kan begränsas vilket gör att Sverige förmodligen kommer att behöva gå i någorlunda takt med euro-zonen.

Ekonomisk utveckling

Intäkter

Under årets första kvartal ökar bankens intäkter med 127% jämfört med Q4 2016. Att ökningen är så markant beror på att utdelning från bankens aktieinnehav i Swedbank. Utdelningen på 100,5 mkr ökar med 24% jämför med utdelning föregående år, som då beslutades under kvartal två. Bortsett från utdelningen ökar intäkterna med 3,2%.

Räntenettot ökar med 1%. Både ränteintäkterna och räntekostnaderna ökar. De ökade ränteintäkterna kommer från utlåning till allmänheten och har både att göra med ökade marginaler och en tillväxt av utlåningsvolymen. Räntekostnadernas ökning hänger helt och hållet ihop med ökade kostnader för insättningsgaranti och resolutionsavgift. Resolutionsavgiften dubblas mot föregående år vilket innebär att det är fullt uttag under 2017 jämfört med halvt uttag 2016 då avgiften infördes. Utöver detta prognostiserar banken att nivån på båda avgifterna kommer att öka under 2017 främst beroende på att banken haft en större tillväxt under föregående år än bankmarknaden som helhet. Det i sig har inneburit att banken ökat riskvägda tillgångar mer än genomsnittet.

Provisionsintäkerna minskar med 6% jämfört med föregående kvartal. Däremot är ökningen mot Q1 2016 14%. Förklaringen är att intäkterna ökat kontinuerligt under 2016 och fortsätter att göra så under 2017 men under kvartal 4 2016 betalades en engångsprovision ut från Swedbank hypotek om 2 mkr vilket gör att jämfört med den perioden syns en minskning. Inlåningsprovisionerna minskar också jämfört med Q4 men mot Q1 2016 syns istället en ökning. Även i det fallet hänger det ihop med en engångsprovision från en större bankgiro-affär som betalats ut under Q4.

Provisionskostnaderna minskar drastiskt vid en jämförelse mellan kvartal ett och fyra. Förändringen har att göra med det återkommande mönster från år till år i regleringen av kostnader för bankgiroprodukter.

Nettoresultatet av finansiella transaktioner är också en bidragande orsak till att resultatet för Q1 överstiger Q4 med en ökning från -0,4 mkr i december till + 2,5 mkr i mars. Förändringen är störst för de räntebundna värdepapperna och har att göra med att banken strukturerat om portföljen något samtidigt som räntekurvan därefter fallit.

Under rubriken övriga rörelseintäkter har banken preskriberat förfallna postväxlar i kvartal ett vilket påverkar resultatet positivt med 0,3 mkr.
KostaderKostnadsutvecklingen under kvartal ett är positiv med en minskning av kostnaderna motsvarande 9% jämfört med föregående kvartal och med 2% jämfört med samma period föregående år. Jämfört med Q4 2016 så minskar samtliga kostnadskategorier i resultaträkningen.

Personalkostnaderna minskar med 2,5 mkr under kvartalet från 26,9 mkr i kvartal fyra till 24,4 mkr i kvartal ett. Minskningen beror huvudsakligen på två faktorer. Dels gjordes större avsättningar till resultatdelningssystemet under kvartal fyra än vad som är fallet i kvartal ett 2017. Dels var övriga personalkostnader avsevärt högre under sista kvartalet 2016 än under den aktuella perioden. I övriga personalkostnader ingick under kvartal fyra 2016 en uppdatering av bankens avsättning för otillräcklinga inbetalda pensionspremier vilket är en årligt återkommande händelse och alltså inte återkommer under kvartal ett. Jämfört med kvartal ett 2016 så är förändringen i lönekostnader 0% även om banken i bokslutet inkluderat kostnader för årets lönerevision.

Inom övriga allmänna administrationskostnader finns det förändringar både uppåt och nedåt. Trycket uppåt kommer från ökade IT-kostnader medan minskningarna framförallt återfinns i konsultkostnader och övriga kostnader.

IT-kostnaderna ökar markant under perioden, upp 10% jämfört med Q4 2016 och +25% jämfört med Q1 2016. Under de senaste åren har ökade IT-kostnader varit en del av bankens drift med orsaker både i produktutveckling och regelefterlevnad. Ökningen under perioden är större än tidigare perioder och orsaken är att det under 2017 är ett flertal stora projekt, främst inriktade på införandet av nya regler, som skall slutföras. Exempel på regelverks om drar stora IT-resurser är IFRS 9 och Mifid II.

Minskningen av konsulttjänster hänger ihop delvis ihop med den marknadsundersökning banken gjorde under hösten och som kostnadsfördes under kvartal fyra. En annan faktor var att kvartal fyra även innehöll mer konslutkostnader kopplade till renovering och bankens huvudkontor och planläggning för renovering av bankens kontor i Tvååker och Veddige.

Övriga kostnader minskar i relation till förevarnade kvartal som innehöll ett antal engångskostnader av köpta tjänster. När det gäller övriga rörelsekostnader så är minskningen på 18%, motsvarande 0,9 mkr, utspridd på de olika underkategorierna.

KreditförlusterReserveringar för kreditförluster var, jämfört med den senaste årens genomsnitt, relativt stora under kvartal fyra 2016. Under kvartal ett 2017 är nivån återigen mycket låg. Totalt belastades resultat med 0,2 mkr i kreditförluster netto under perioden.

Skatter

Det beskattningsbara resultatet ökar under perioden vilket ger upphov till en ökad skattekostnad om 8,3 mkr totalt.

Finansiell struktur

Tillgångar

Under perioden ökar tillgångarna med 1% motsvarande 115,7 mkr. Merparten av förändringen hänger samman med en ökad utlåning till allmänheten.

Utlåningen till allmänheten ökar med 147,6 mkr eller 1%. Att ökningen inte är större än 1% beror till stor del på att banken under perioden förmedlat en större volym än vanligt till Swedbank Hypotek.
Som en konsekvens av utvecklingen i utlåningen så lyckas banken bevara posten utlåning till kreditinstitut förhållandevis intakt jämfört med ingången av perioden. Vanligtvis brukar första kvartalet vara en tärande period avseende bankens likviditet vilket följaktligen undvikits under 2017.

Bland övriga förändringar på tillgångssidan av balansräkningen märks en minskning av posten aktier och andelar vilken beror på förändringar i aktiekursen för Swedbankaktien. Banken har under perioden köpt 35 000 aktier i Swedbank  för 7,8 mkr.
Även posten Förutbetalda kostnader upplupna intäkter ökar markant. Ökningen beror på att utdelningen från Swedbankaktierna bokförts i resultaträkningen i samband med bolagsstämmans beslut vilket skedde under perioden men då själva utbetalningen skett under början av påföljande period bokades posten som en upplupen intäkt under kvartal ett.

Skulder

Förändringen på skuldsidan av balansräkningen återfinns huvudsakligen inom inlåning från allmänheten som växer med 74,3 mkr motsvarande 1%. Att inlåningen ökar under kvartal 1 är inte särskilt vanligt då bankens affärsmodell cykliskt brukar ge upphov till inlåningsminskningar under den perioden. Till del förklaras denna förändring under 2017 av att företagsmarknaden under perioden lyckats skapa en ökad inlåning bland annat genom ett antal större kundaffärer.

Minskade övriga skulder hänger samman med lägre leverantörsskulder och lägre värden på bankens derivat.

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter ökar med 11,9 mkr motsvarande 55% vilket dels beror på att volymen upplupna räntekostnader alltid är lägre vid årsskiftet då samtliga ej räntebundna konton räntekapitaliseras och dels på att mängden förutbetalda intäkter i form av avgifter för tjänster och produkter är större under årets början än vid årets slut.

Eget kapital

Förändringarna i Eget kapital under kvartal ett 2017 beror dels på periodens vinst om 130,3 och dels på minskningar av fond för verkligt värde om 96,8 mkr. Totalt sett en nettoökning om 33,6 mkr.

Affärsvolymer

Bankens hela affärsvolym, definierad som, av banken förvaltade och förmedlade kundvolymer, såväl i bankens egna produkter som av banken förmedlade produkter uppgick vid årsskiftet till 43 827 mkr en förändring med 3,8%.

Placeringsvolymerna, som innefattar inlåning, fonder samt medel i försäkringar och depåer, ökade totalt med 785 mkr motsvarande 3,7%. Inlåningen ökar med 73 mkr. Tillväxten på inlåning fördelar sig så att hushållens nettosparande minskar med 82 mkr medan företagssektorn ökar inlåningen med 256 mkr samtidigt minskar offentlig sektor sin inlåning med 94 mkr. Sparandet i fond- och försäkringslösningar ökar med 573 mkr varav 164 mkr är nettosparande och 409 mkr är värdeförändring.

Utlåningsvolymerna, som innefattar utlåning i bankens balansräkning, förmedlad utlåning till Swedbank Hypotek, Swedbank Finans och Entercard samt beviljade ej utnyttjade krediter och garantier, ökade med 4,0% motsvarande 822 mkr. Banken har under perioden förmedlat 634 mkr till Swedbank Hypotek och ökat utlåningen i egen balansräkning med 105 mkr.

Kapitaltäckning

Reglerna om kapitaltäckning bidrar till att stärka bankens motståndskraft mot finansiella förluster och därigenom skydda bankens kunder. Reglerna innebär att bankens kapitalbas ska täcka såväl de föreskrivna minimikapitalkraven, vilket omfattar kreditrisker, marknadsrisker, operativa risker och kapitalbuffertar, som ytterligare tillkommande beräknat kapitalbehov för identifierade risker i verksamheten i enlighet med bankens interna kapital- och likviditets utvärdering (IKLU).

Från och med 2014 regleras upplysningar om kapitaltäckningen främst i Förordning (EU) 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersbolag (CRR). Kompletterande regler har införts i svensk lag och i föreskrifter från Finansinspektionen.Bankens kapitalrelation uppgick per 2017-03-31 till 20,41% jämfört med 21,13% per 2016-12-31. Bankens kärnprimärkapitalrelation översteg med god marginal det lagstadgade kravet för banken 12,50%. Minskningen i kapitalrelation under perioden kommer sig av att banken haft en mycket god kredittillväxt samtidigt som vinsten för perioden inte räknats med i kapitalbasen. Skulle banken balanserat vinsten för perioden, efter förväntad utdelning, så skulle kärnkapitalrelationen blivit 21,52%.

Banken använder sig av schablonmetoden för beräkning av kreditrisker. Det är den metod som föreskrivs i regelverket CRR från EBA om institutet inte självt väljer att konstruera ett eget system för beräkning av kapitalrisker. Schablonmetoden ger högre kapitalkrav för delar av utlåningsstocken än vad som troligen hade varit fallet om banken använt en egen beräkningsmodell. Att jämföra bankens kapitalsituation på basis av kärnprimärkapitalrelation mot exempelvis någon av affärsbankerna är därmed inte en rättvisande jämförelse då metoderna för riskberäkning är olika.