Delårsrapport kvartal 3 - Varbergs Sparbank AB (publ)

Sammanfattning av verksamheten

• Starkt ökad kundnöjdhet enligt årets SKI-undersökning, både bland privatkunder 74,3 (71,7) och företagskunder 72,1 (67,0)
  • Banken erhåller A- i rating från Nordic Credit Rating
  • Intäkterna ökar med 12% - kopplat till ökade provisioner
  • Ökade kostnader för IT-investeringar
  • Begynnande makroekonomisk återhämtning minskar kreditrisken något
  • Mycket god kapitalisering och stark likviditet ger finansiell motståndskraft

Även tredje kvartalet 2020 har präglats av Coronapandemin, vi har fortsatt anpassat vår verksamhet för att vara motståndskraftiga mot smittspridning i omsorg om kunder, medarbetare och banken.

Sjukläget i banken är fortsatt gott och vi håller fast vid våra försiktighetsåtgärder till dess att vi får tydliga signaler om att en återgång är möjlig. Det är min uppfattning att det fortsatt finns all anledning att behandla Coronapandemin och dess effekter och risker med största respekt.

Verksamheten i Varbergs Sparbank har under kvartalet fungerat i stort sett som vanligt och vi har inte sett några tydliga tendenser att våra företagskunder har hamnat i svårigheter på grund av pandemin. Det tycks också som de mest känsliga branscherna som till exempel besöksnäringen och transportindustrin klarat sig relativt väl i vårt geografiska område men vi fortsätter att vara vaksamma för de långsiktiga konsekvenserna.

Privatmarknaden har haft några intensiva månader med många kundbesök även under sommaren. Mycket har handlat om renoveringar, ut- och ombyggnation men vi har också sett ett ökat intresse för långsiktigt sparande.

Men pandemin sätter spår i vår verksamhet, bland annat genom att vi kan se en tydlig trend i lägre kreditefterfrågan, framförallt i företagssektorn. Om pandemins grepp om samhället minskar eller upphör inom en snar framtid är det min uppfattning att det kommer att finnas ett uppdämt kreditbehov – en förutsättning är givetvis att näringslivet lokalt, nationellt och globalt återhämtar sig. Skulle det visa sig att pandemin behåller sitt grepp över längre tid ser framtidsutsikterna dystrare ut och risken för en bestående lågkonjunktur är överhängande. Det kommer att betyda lägre efterfrågan på våra tjänster och produkter, minskade intäkter samt ökad risk för kreditförluster, i det perspektivet känns det tryggt att företräda en bank med mycket goda förutsättningar att stå emot en recession.

Trots ovanstående osäkerheter är det min bild att den underliggande bankverksamheten fungerar väl, räntenetto och provisionsintäkter utvecklas positivt, resultatet i bankrörelsen ligger i nivå med eller strax över föregående år.

Varbergs Sparbank fick rating A- av Nordic Credit Rating för någon vecka sedan. En rating vi är mycket glada över och som är den högsta ratingen som erhållits bland sparbanker som inte är delägda av Swedbank. Ratingen kommer att underlätta vår funding och vi har redan sett förändringar i prissättningen i andrahandsmarknaden. Det är också ur ett allmänt perspektiv ett gott betyg till en väl fungerade bankverksamhet i Varbergs Sparbank.

Vi har nu tagit några avgörande kliv i bankens hållbarhetsarbete, Maria Sjöstrand anställdes i juni och har nu tagit fram en plan för hur vi strukturerat och långsiktigt ska arbeta med hållbarhetsfrågan.

SKI publicerade under kvartalet resultatet i årets kundnöjdhetsundersökning och sparbankerna placerade sig i topp med högst kundnöjdhet bland på privat- och företagskunder. SKI menar ”att den stora utmaningen ligger i att vara både digital och nära”. Ännu mer glädjande är att Varbergs Sparbank tar några rejäla kliv upp jämfört med föregående år, särskilt företagsmarknad som förbättrar sitt resultat med mer än fem enheter. Vi ligger ännu under snittet bland sparbanker, vårt kortsiktiga mål är att vara bättre än genomsnittet och över tid ska vi fightas i toppen av tabellen. Kundnöjdhet är en av de viktigaste faktorerna för en framgångsrik affär.

Vi kan också se att vårt arbete med att nå ut i sociala medier ger resultat, Varbergs sparbank låg i topp bland företag i den finansiella sektorn när det gäller spridning, uppmärksamhet och engagemang för våra inlägg på Facebook. Uppmärksamheten stärker vårt varumärke både hos våra medarbetare och externt bland kunder och potentiella kunder.

+46 (0)340-66 61 00