Stora möjligheter att minska elförbrukningen

För många blev månadens elräkning en chock. Med elpriser som den senaste tiden har skjutit i höjden kan det vara bra att se över vilka åtgärder som kan göras för att energieffektivisera sin fastighet och få ner elförbrukningen.

Några tips på vad man kan göra är tex att se över fastighetens uppvärmningsform. Hur en fastighet värms upp är den parameter som har störst påverkan på hur mycket energi man kan spara. Investeringen kan kosta en del, men på sikt kan det göra stor skillnad. Att till exempel byta från direktverkande el till bergvärme kan över tid ge stora besparingar.

Andra energieffektiviserande åtgärder kan vara att se över isolering av vind och fasad, och se till att fönster och dörrar håller tätt så att fastigheten inte läcker värme. Det gör att värmen stannar kvar och minskar energin som går åt för uppvärmning.

Producera egen el

Ett annat alternativ är att komplettera sin uppvärmning med egen produktion av el, till exempel genom att installera solceller. Solceller producerar som bäst under sommarhalvåret, men ger också god effekt under vinterhalvåret. Ofta räcker den ekonomiska vinsten för den överproduktion som sommarhalvåret ger till för att täcka kostnaderna för dyrare el under vintern.

- Vi vill ge möjligheter till att göra hållbara investeringar, säger Bo Liljegren, VD på Varbergs Sparbank. För den som vill investera i solceller har vi bra finansieringsalternativ. Sedan tidigare har vi Sollån till privatpersoner och nu introducerar vi även finansiering av solceller för företag och föreningar.

Erbjudande till föreningar

Varbergs Sparbank genom Sparbanksstiftelsen Varberg har ett erbjudande till föreningar som är intresserade av att installera solceller.

- Vi har full förståelse för att det finns vissa svårigheter för föreningar att göra stora investeringar och därför vill vi kunna hjälpa dem med en delfinansiering vid installation av solceller, säger Jan Inge Lyckberg, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Varberg. Vi tycker det känns bra att vara med och hjälpa föreningarna att få ner sina uppvärmningskostnader och samtidigt göra något som är bra för miljön.

------------------------------------

Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 076-1357 342
Jan Inge Lyckberg, Verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Varberg, tel: 070-3990 850

För mer info