Varberg Energi Arena blir Påskbergsvallen igen

Idag tas frågan om namnbyte och arenasponsring på Varberg Energi Arena upp i kultur och fritidsnämndens arbetsutskott. Varbergs Sparbank genom Sparbanksstiftelsen Varberg har tagit ett inriktningsbeslut om att gå in som arenasponsor och vill ta tillbaka namnet Påskbergsvallen.

Varbergs Sparbank genom Sparbanksstiftelsen Varberg har sedan tidigare beviljat bidrag i samband med arenaanpassningarna på Varberg Energi Arena, något som krävs för att uppfylla kraven för Allsvenskt spel.

- Att gå in som arenasponsor och i och med det få namnrättigheterna till arenan är en förlängning av vårt tidigare bidrag, säger Jan Inge Lyckberg, Verkställande Tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Varberg.

Varbergs Bois bekostar arenaanpassningarna genom att betala hyra till kommunen för nyttjande av arenan. Genom att sponsorer går in och bidrar får föreningen ner sin hyreskostnad.

- Vi är måna om att föreningen kan fortsätta sin verksamhet och vill hjälpa till att få ner kostnaderna för det. Förutom elitlaget behöver det finnas pengar kvar till barn- och ungdomsgrupperna och genom att hålla nere kostnaderna för elitlaget kommer pengarna för breddidrotten att finnas kvar, säger Jan Inge Lyckberg.

Påskbergsvallen är det nya föreslagna nya namnet

- För Varbergarna kommer Påskbergsvallen alltid att vara Påskbergsvallen. Vi vill ta tillbaka Påskbergsvallen helt enkelt, säger Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank.

Formalian kvarstår

Avtal är ännu inte tecknat, men Kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott kommer idag att ta upp frågan om namnbyte och blir det positivt beslut där är nästa steg beslut av kommunstyrelsen. Därefter kommer avtal mellan Varbergs Sparbank AB och Varbergs Kommun att tecknas.

Jan Inge Lyckberg, Sparbanksstiftelsen Varberg, tel 070-399 08 50
Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80