Varbergs Sparbank AB (publ) - Bokslutskommuniké, Kvartal 4, Januari - December 2018

Kvartal 4

Sammanfattning av verksamheten

Mycket låga kreditförluster under kvartalet

Kapitalrelation vid utgången av 2018 på 22,19%

God kredittillväxt då större delen av bolån har placerats i egen balansräkning

Kostnader i samband med avslut av VD har tagits i sin helhet under kvartalet och ökar personalkostnaderna

Affärsvolymer minskar med 2,4% under kvartalet till följd av förändrade marknadsvärden på placeringsvolymer

VD-kommentarer

Den övergripande trenden med utveckling av digitala banktjänster fortsatte även under årets fjärde kvartal. Utvecklingen pågår på flera håll samtidigt och i samarbete med andra sparbanker och Swedbank. Ett av fokusområdena är låneprocessen där både lånelöften och konsumtionskrediter nu går att ansöka och få beviljade helt digitalt. Framåt kommer möjligheter att även bolånen att inkluderas i det digitala flödet.

Osäkerhetsfaktorerna som råder i vår omvärld har under kvartalet resulterat i att bankens kunder sett värdet på exempelvis fondandelar sjunka tillbaka något efter många år av uppgång. Effekten för banken är en press nedåt på värdepappersprovisioner.

Skolprojektet som banken arbetat med under ett antal år har under kvartal fyra uppmärksammats på den lokala tillställningen Varbergsgalan. Ett specialpris delades ut till Skolprojektet. Syftet med projektet är att se till att barn och ungdomar i Varberg har tillräcklig kunskap om privatekonomi för att inte hamna i "lyxfällan" i sitt vuxenliv. Projektet är möjliggjort genom stöd från Sparbanksstiftelsen Varberg.

Banken har under det fjärde kvartalet genomfört organisationsförändringar i form av uppsägning av VD. Under tiden för rekrytering av ny VD är bankens privatmarknadschef Jennie Svahn utsedd till Tf VD. Kostnaderna har tagits i sin helhet under kvartalet och påverkar därmed resultatet för fjärde kvartalet.

Banken har under kvartal fyra börjat nyttja den överskottslikviditet som byggts upp under året till att placera bolån i egen balansräkning istället för att förmedla dem till Swedbank Hypotek. En annan förändring i balansräkningen är att bankens första emitterade obligation förföll under perioden. Banken valde att göra en ny emission under november med en volym på 300 mkr och en löptid på 3 år.

Under de sista dagarna på kvartalet meddelade Riksbanken att de, för första gången på över sju år, höjer reporäntan. Höjningen från -0,5% till -0,25% innebär ett första steg på väg mot en normalisering av penningpolitiken. För bankens del innebär det ett återtagande av delar av den marginalförsämring som det inneburit att finansiera utlåningen med inlåning från allmänheten på konton där räntan inte varit negativ. Effekten av denna förändring kommer att börja synas under kvartal ett 2019.

Andreas Björk,Ekonomichef
Direkt 46 340 666178, Mobil 46 70 3991279, Vxl 46 340 666000