Varbergs Sparbank AB (publ) - Effektrapport 2022

Vår affärsmodell ser inte ut som andra bankers – vi är en Sparbank. Som Sparbank har vi inget enskilt vinstintresse. Däremot har vi ett syfte att främja en sund och hållbar ekonomi för de som bor och verkar i vår region, samt bidra till att utveckla vårt verksamhetsområde. För oss ligger hållbarhet i vårt DNA och har genomsyrat vår verksamhet sedan vi grundades.

Denna rapport ger en överblick över Varbergs Sparbanks program för gröna obligationer och bankens gröna låneportfölj. Den redovisar också de effekter på omvärlden som bankens gröna obligation och gröna låneportfölj haft under 2022.

Banken gav i november 2021 ut sin första gröna obligation. Obligationen finansierar och refinansierar utlåning med tydliga hållbarhetskrav inom områdena; gröna byggnader, hållbart jord- och skogsbruk, energieffektivisering och förnybar energiproduktion.

Den gröna obligation banken emitterade i november 2021 är den första i sitt slag i bankens MTN-program. Den emitterades med en löptid om 3 år och med en volym på 350 mkr. Banken har efter emissionen av den första gröna obligationen inte gjort några nya obligationsemissioner och vid utgången av 2022 utgör den gröna obligationen den enda utestående i MTN-programet. Att banken inte emitterat några fler obligationer under 2022 beror på att behovet av ytterligare finansiering varit lågt och likviditeten god. Bankens långsiktiga avsikt är att vara en aktiv part på obligationsmarknaden med ett löpande nyttjande av ramen för MTN-programmet.

Kopplat till den gröna obligationen och det tillhörande gröna ramverket som finns publicerat på bankens hemsida (https://varbergssparbank.se/om-oss/ekonomisk-information/upplaningsprogram.html) skall banken årligen redovisa effekten av den finansiering som den gröna obligationen står för. Banken för ett grönt register över de lån som uppfyller kraven i det gröna ramverket och med utgångspunkt i det kommer denna rapport att beskriva hur likviden från den gröna obligationen använts.

Det gröna registret har vuxit under året som gått och omfattar nu 848 miljoner kronor. Majoriteten av krediterna i det gröna registret utgörs av lån till byggnader med låg energikonsumtion. Efter gröna byggnader är hållbart jordbruk den största kategorin av lån i det gröna registret.

Under 2022 bidrog lånen i bankens gröna register till att 457 ton koldioxidutsläpp kunde undvikas. Bankens gröna obligation finansierar 41% av  den gröna låneportföljen, vilket innebär att 188 ton koldioxidutsläpp kunnat undvikas kopplat till finansieringen via den gröna obligationen. I denna rapport redovisas den fulla effekten av den gröna låneportföljen inom  respektive av de olika kategorierna som lånen ingår i per 2022-12-31.

Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,