Varbergs Sparbank AB (publ) - Pelare III rapport 2022

Denna rapport innehåller information om Varbergs Sparbanks (”sparbanken”), org.nr 516401-0158, kapitaltäckning, riskhantering och likviditet. Informationen ska lämnas årligen i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag (tillsynsförordningen) samt kompletterande förordningar och standarder, såsom Finansinspektionens föreskrift (FFFS 2014:12) om tillsynskrav och kapitalbuffertar.

Pelare 1 omfattar regler för att beräkna minimikapitalkrav, det vill säga det lägsta kapitalet som en bank måste ha för att täcka kreditrisker, marknadsrisker och operativa risker. Banken ska ha ett kärnprimärkapital på minst 4,5 %, primärkapital på minst 6 % och en total kapitalbas som motsvarar minst 8 % av det totala riskvägda exponeringsbeloppet för kreditrisk, marknadsrisk och operativ risk. Utöver att hålla kapital enligt minimikapitalkraven ska bankens också uppfylla det kombinerade buffertkravet med kärnprimärkapital. Detta utgörs i Sverige av summan av en kapitalkonserveringsbuffert på 2,5 % och en kontracyklisk buffert på 1 %.

Pelare 2 omfattar krav på att banker ska dokumentera sin interna kapital- och likviditetsutvärdering (IKLU). I sin IKLU ska banken ta hänsyn till samtliga risker som banken exponeras för, inte bara de som inkluderas i minimikapitalkravet enligt pelare 1, och göra en bedömning av sitt totala kapital- och likviditetsbehov. Pelare 2 är samlingsnamnet för bankernas egna kapital- och likviditetsutvärdering och Finansinspektionens översyns- och utvärderingsprocess. IKLU-processen ligger till grund för det eventuella extra kapitalpåslag som banken behöver hålla i pelare 2 för de risker som inte täcks inom ramen för pelare 1.

Pelare 3 omfattar krav på offentliggörande information om risker, riskhantering och kapitaltäckning. Denna rapport innehåller information som banken ska offentliggöra enligt pelare 3. Rapporten bör läsas tillsammans med årsredovisningen. Rapporten har inte varit föremål för granskning av bankens revisorer. För offentliggörande av periodisk information som lämnas oftare än årligen hänvisas till bankens delårsrapporter samt kvartalsvisa offentliggöranden på bankens hemsida.

I rapporten offentliggör banken, i den omfattning som krävs, tabeller och information enligt Ebas riktlinjer för upplysningskrav i del åtta i tillsynsförordningen (EBA/GL/2016/11).

Denna rapport lämnas årligen i samband med att årsredovisningen publiceras på bankens hemsida, varbergssparbank.se. Rapporten avser om inget annat nämns förhållanden per 2022-12-31. Syftet med rapporten är att avge en transparent, tillförlitlig, konsekvent och jämförbar redogörelse av bankens verksamhet, ledning, styrning samt riskhantering på ett så lättöverskådligt sätt som möjligt.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-03 11:25 CET.

Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,