Varbergs Sparbank AB (publ) 516401-0158 Årsredovisning 2018

Under 2018 har banken fortsatt att leverera en hög kundnöjdhet. Kombinationen av ett högt tempo i lanseringen av nya digitala tjänster och servicenivån vi har i vårt kontorsnät med alla våra medarbetare ser jag som en vinnande kombination.

VD-kommentarer

Under året som gått har jag med glädje kunnat se hur banken lyckats leverera på flera av de strategiska målen. Kundnöjdhet fortsätter att vara det område där vi skiljer oss stort från våra konkurrenter. Svenskt kvalitetsindex mätningar för 2018 gav banken 74,9% av från våra privatkunder och 73,3% från våra företagskunder. När jag hör ett sådant resultat känner jag att det verkligen är en framgångsrik affärsmodell vi har som sparbank. Att finnas nära våra kunder på den lokala marknaden med bankkontor att komma in till när det är dags för att byta bostad, prata pension eller bara få hjälp med de vardagliga tjänsterna i mobilen. Samtidigt fortsätter vi att leverera nya digitala tjänster vilket under 2018 till exempel har inneburit att våra kunder kunnat börja få blixtsnabb hantering av konsumtionslån och lånelöften genom en ansökan i internetbanken eller mobilen.

En tråkig baksida av digitala banktjänster är de ökade antalet bedrägeriförsök som sker. Det har varit en tydlig trend de senaste åren och i Varbergs Sparbank har vi tyvärr också haft några fall under året. Här ser jag en möjlighet och ett ansvar för oss som lokal sparbank att verka för att skapa en medvetenhet bland våra kunder om vikten av att tänka på säkerhet i allt användande av digitala tjänster. En medvetenhet som vi skall skapa både genom god rådgivning och information när du som kund väljer en av våra tjänster men också genom att som aktiv deltagare i vårt lokalsamhälle informera och diskutera med alla, från skolelever till PRO-föreningar.

Att förändringen av våra erbjudanden och tjänster pågår för fullt är nog inget som någon kunnat undgå och digitaliseringen av bankbranschen kommer utan tvivel att förändra miljön vi verkar i, precis som för 10, 20 och 30 år sedan - förändring är något vi alltid lever i. Produkter förändras, arbetssätt förnyas, yrkesroller byter namn och innehåll. I banken är vi mitt inne i ett antal projekt som har som syfte att genomlysa arbetssätt och rutiner för att ta ut riktningen för de närmaste åren. Jag är fortfarande övertygad om att våra kunder kommer att vilja ha kontakt med en rådgivare på banken vid flera tillfällen under sitt liv. Samtidigt är jag lika övertygad om att varje kunds förvänta är att få svar på sin fråga eller få sitt problem löst här och nu.

Det synsättet är också en anledning till att banken under året minskat sitt resultat något jämfört med 2017. Investeringar i ny IT-infrastruktur och produkter i kombination med ökad bemanning för att bibehålla service och kvalité driver upp kostnaderna. En annan viktig del av förklaringen ligger i händelser av engångskaraktär.

Vi har vant oss vid att varje år har med sig några nya regelverk och under 2018 har några av de stora förändringarna som banken arbetat med handlat om personuppgifter, investeringsrådgivning, betalningar samt förväntade förluster. Den sistnämnda regleringen är de nya redovisningsregler, IFRS 9, som dikterar hur banken skall värdera sina finansiella tillgångar. För banken har det inneburit två förändringar, dels i form av en ny framåtblickande metodik för att beräkna kreditförluster och dels i form av förändrad syn på vilka tillgångar som värderas till verkligt värde.

Bankens finansiella styrka och motståndskraft mot eventuella kriser ökar under året. Det strategiska målet för finansiell styrka i banken mäts i form av kapitalrelation och den ökar till sitt bästa resultat på över 5 år. Det är mycket positivt att vi lyckas höja kapitalrelationen över 22% särskilt med tanke på att vi kan vara i slutet av en konjunkturcykel. Även likviditeten fortsätter att hålla en god nivå i banken.

Som alltid vill jag tacka alla kunder och all personal för ett gott 2018.

Varberg i mars 2019

Jennie Svahn