Varbergs Sparbank AB (publ) Bokslutskommuniké 2022-01-01 till 2022-12-31

• Räntenettot ökar med 35% jämfört med kvartal tre
  • Lägre marginal på förmedlade lån fortsätter att pressa provisionsnettot
  • Lägre provisioner på fonder och försäkringar bidrar också till det lägre provisionsnettot
  • Ökad bemanning i kundmötande verksamhet ökar personalkostnaderna med 5% mot kvartal 4 2021
  • Sämre makroenomiska prognoser och högre nivå av konkurser ökar kreditreserveringarna
  • Kapitalrelationen fortsatt stark, 34,42 %
  • Mycket god likviditetssituation, likviditetstäckningskvot  387%

Så har 2022 nått sitt slut, ett år som inte heller utvecklade sig så som vi tänkt eller planerat. Rysslands anfallskrig mot Ukraina har präglat oss, våra kunder och samhället sedan det startade i februari. Om det kommit något gott ur de senaste årens händelser så är det nog vår förmåga att anpassa oss, det gäller både samhället i stort, banken, våra kunder och medarbetare.

Att vi under de föregående tre åren arbetat aktivt med att minska risken i vår företagskreditportfölj har skett med en närmast osannolik timing. När och om vi går in i en lågkonjunktur står Varbergs Sparbank i en mycket stark ställning med god finansiell motståndskraft och en kreditportfölj i balans

Vi kommer att behöva fortsätta att ställa om och anpassa vår verksamhet. Vår rådgivning har tidigare i hög utsträckning handlat om investeringar, tillväxt och nyutlåning i både företags- och privatmarknad. Vi kan redan nu se en omsvängning till samtal som mer handlar om hur man ska få ekonomin att gå ihop med minskad efterfrågan, stigande priser och högre räntor.

Inom privatmarknad tar vi nästa steg i att anpassa organisationen efter kundernas krav och önskemål, direktrådgivning är en hörnpelare och vi kompletterar nu med bland annat chattfunktion för våra kunder. Syftet med förändringarna är att ytterligare stärka vår kundnöjdhet och därmed ge utrymme för fler affärer med befintliga och nya kunder. Under 2023 kommer liknande förändringar att ske inom företagsmarknad.

Vi har under kvartalet lagt mycket fokus på utbildning och kompetensöverföring inom kreditområdet, framför allt kring det förändrade omvärldsläget och dess konsekvenser. Det ger vår rådgivare bättre möjligheter att ge goda råd till både privat- och företagskunder.
Vårt hållbarhetsarbete fortsätter med oförminskad intensitet och jag upplever ett vi är en av de aktörer inom finansbranschen som ligger längst fram. Vi ger nu både goda råd kring hållbarhet och hjälper till med investeringar och har introducerat gröna investerings- och finansieringslösningar, det är min uppfattning att hållbarhet i allt högre grad är en integrerad del i bankens strategi.

Allt annat lika ser jag att Varbergs Sparbank trots en orolig omvärld lyckats ställa om och anpassa sig samtidigt som vi levererar ett starkt resultat.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-10, 09:30.

Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,