Varbergs Sparbank AB (publ) Bokslutskommuniké kvartal 4, januari - december 2021

• Ökad tillväxt i ett kvartal dominerat av återöppning av samhället
• Nytt samarbetsavtal med Swedbank påskrivet
• God trend med lägre kreditrisk ökar resultatet
• Emission av bankens första gröna obligation
• Redan stark kapitalrelation ökar till 30,8%
• Mycket stark likviditet och likviditetstäckningskvot på 372%

Också 2021 blev ett år som präglades av pandemin även om vi fick en kort paus i restriktionerna under hösten. Självklart har pandemin påverkat marknaden, våra kunder, medarbetare och bankens verksamhet och resultat i olika dimensioner. Med det sagt känner jag och bankledningen en stolthet över hur banken och bankens medarbetare parerat och hanterat pandemins påverkan på vår verksamhet.

Verksamheten har löpande anpassats till vid var tid gällande restriktioner från Folkhälsomyndigheten. Vi har ökat andelen digitala kundmöten och interaktioner i vår telefonbank, lokalerna har anpassats och färre kunder har kunnat vistas i våra lokaler samtidigt. Merparten av våra interna möten, inklusive styrelsemöten har i huvudsak hållits digitalt – det har fungerat väl även om vi alla saknar kreativiteten i de fysiska mötena.

Vi har under hela perioden kunnat hålla bankens alla funktioner, både interna och kundmötande, igång även om väntetiderna ibland blivit längre än vi önskat. Vi har haft en relativt hög smittspridning i banken under året, sannolikt en konsekvens av att vi möter många människor i vårt dagliga arbete.

Mätningarna av hur våra medarbetare mår sker kontinuerligt med hjälp av Winningtemp, ett digitalt mätverktyg. Vi mäter bland annat EnPS, ett mått som visar på sannolikheten att medarbetaren rekommenderar Varbergs Sparbank som arbetsgivare. Under 2021 har mätningarna visat på en stadigt uppåtgående trend, trots en ibland ansträngd arbetssituation.

Vi har under året beslutat att stänga vårt kontor på Håsten samtidigt har vi renoverat och byggt om vårt kontor vid torget. Båda åtgärderna är en anpassning till nya kundbeteenden och med det tydliga fokuset att kunna ge våra kunder bättre service nu och i framtiden.

En rolig och viktig nyhet under året var lanseringen av ungdomsrådet för Varbergs Sparbank. Det är ett forum där ungdomar mellan 16 och 20 år ges möjlighet att delta i och påverka bankens utveckling, rådet startades efter sommar 2021. Vi har hunnit ha 3 möten tillsammans med rådet och det ger verkligen mersmak – många kloka tankar, idéer och förslag på utveckling har redan kommit fram. Idén med ungdomsrådet har uppmärksammats av både lokal media och andra sparbanker som nu vill starta egna ungdomsråd.

Under året har ett målinriktat och aktivt arbete med att minska risken i vår företagskreditportfölj gett goda resultat, arbetet har starkt bidragit till en påtagligt och mätbart minskad risk i vår portfölj.

2021-års resultat är bankens bästa någonsin, starkt påverkat återföringar av reserveringar för kreditförluster och utdelningen från vårt aktieinnehav i Swedbank. Även bankrörelsen visar styrka och motståndskraft med ökande kredit- och placeringsvolymer vilket bidrar till ett starkt resultat trots en påtaglig marginalpress på våra utlåningsvolymer.

Med vår starka finansiella ställning och efter att Finansinspektionen lättat på restriktionerna för utdelning från finansiella bolag under 2021 har vi återigen kunnat ge vår ägare utdelning. Utdelningen till vår ägarstiftelse blev under 2021 78 mkr, ett viktigt tillskott för stiftelsen och de samhällsnyttiga insatser de bidrar till.

Banken har inför 2022 en stark finansiell ställning och en mycket god likviditet, det ger goda möjligheter för tillväxt med befintliga och nya kunder.

Avslutningsvis vill jag tacka kunder, medarbetare och styrelsen för ett gott samarbete under 2021.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-04 08:49 CET.

Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,

kundservice@varbergssparbank.se, Växel 46 340 666000, Fax 0340 66 60 08