Varbergs Sparbank AB (publ) Delårsrapport 2023-01-01 till 2023-03-31

• Banken prioriterar höjda räntor på inlåning vilket håller tillbaka räntemarginalen
  • Lägre marginal på förmedlade lån fortsätter att pressa provisionsnettot
  • Utdelningen på bankens aktieinnehav i Swedbank bidrar starkt till resultatet
  • Årets lönerevision ökar personalkostnaderna jämfört med samma period föregående år
  • Förbättringar i enskilda engagemang leder till minskade kreditreserveringar
  • Kapitalrelationen fortsatt stark, 33,33 %
  • Mycket god likviditetssituation, likviditetstäckningskvot  397%

Den oroliga omvärlden med krig i Ukraina och konsekvenser som inflation, räntehöjningar och oförutsägbara börser fortsätter att påverka Varbergs Sparbank under första kvartalet 2023.

Efterfrågan på nya krediter både inom företags- och privatmarknad fortsätter att vara svag. Intresset för sparande tycks, inom framför allt privatmarknaden, ha ökat något i spåren efter pandemi och kriget i Ukraina.

En stor del av våra rådgivningsmöten handlar om att ge goda råd till våra kunder, det är inte sällan frågor som rör räntor och amorteringar. Vi är övertygade om att det personliga mötet har och kommer att ha stor betydelse för våra kunder nu och i framtiden, inte minst i en osäker omvärld.

Trots en oro för osäkrare tider framåt så är kreditreserveringarna nästan oförändrade under kvartalet. Det ser jag som ett tecken på  att det finns en god motståndskraft bland våra kunder.

Vi genomförde under 2022 en organisationsförändring inom privatmarknad för att snabbare och effektivare kunna ge våra privatkunder god service, nu har vi på börjat en liknande förändring inom företagsmarknad. Förhoppningen är att våra kunder ska uppleva en påtagligt förbättrad service.
Vår närvaro i sociala medier är stark och vi får allt fler följare som interagerar med oss på olika vis, det har visat sig vara ett framgångsrikt koncept för att berätta om bland annat våra och Stiftelsens projekt inom samhällsnytta. Även i traditionell media har vi synts relativt mycket och i positiva sammanhang.

Givet omvärldsläget är det vår bedömning att Varbergs Sparbank presterar ett starkt resultat för första kvartalet. Banken har en mycket god likviditet och en stark kapitalrelation, det gör oss motståndskraftiga.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande [2023-04-27 kl. 09:07].

+46 (0)340-66 61 00