Varbergs Sparbank AB (publ) Delårsrapport 2024-01-01 till 2024-03-31

• Utdelning på bankens aktieinnehav i Swedbank bidrar till ett starkt resultatet
  • Banken prioriterar höjda räntor på inlåning till fast ränta vilket ökar räntekostnaderna
  • Utdelning på bankens aktieinnehav i Swedbank bidrar till det starka resultatet
  • Stora värdeökningar på fonder och försäkringar bidrar till ökade provisionsintäkter
  • Fortsatt högre IT-kostnader kopplat till utvecklingsprojekt
  • Positiv kredittillväxt både på privat- och företagsmarknaden
  • God finansiell styrka - Kapitalrelationen 36,2 % och likviditetstäckningskvot  438%

Vi har under årets första kvartal upplevt en ljusning i konjunkturen, där fler bostäder byter ägare och vi ser allt fler företag som återigen överväger investeringar. Under året kommer det att leda till tillväxt inom både spara- och lånaområdet hos Varbergs Sparbank, det följer väl de fokusområdet vi har identifierat för banken 2024;

Tillväxt, Produktivitet och Kundnöjdhet

Vi har upplevt en ökad marginalpress i både in- och utlåningsmarkanden de första månaderna av 2024, samtidigt som reserveringar för förväntade kreditförluster ligger på en mycket låg nivå. Det ger ett resultat för det första kvartalet som ligger helt i nivå med våra förväntningar. Varbergs Sparbank är mycket välkapitaliserad och har en god likviditet, det ger oss goda möjligheter att växa och utvecklas i konjunkturvändningen.

Under de senaste åren har en stor del av Swedbanks och Sparbankernas gemensamma IT-investeringar i huvudsak handlat om stabilisering och förbättringar i befintliga system. Nu går vi tillsammans in i en ny fas där stora investeringar görs i system för bättre kund- och medarbetarupplevelse som samtidigt ger goda förutsättningar för ökad produktivitet. Vi har redan i nuläget lagt stora resurser på att vara så väl förberedda som möjligt inför implementering. Redan under andra kvartalet kommer både sparaplattformen och bolåneplattformen succesivt att bytas ut. Vi är mycket positiva till utvecklingen och ser verklig kundnytta i de nya systemen, samtidigt kan vi konstatera att det kommer att medföra en påtaglig kostnadsökning.

Sedan tredje kvartalet 2023 har vi tagit hjälp av Quick Search för att mäta kundnöjdhet, undersökningen ger oss bättre förståelse för vad våra kunder upplever fungerar bra och mindre bra. Vi har sett en positiv utveckling av kundnöjdheten och får bekräftelse på att de initiativ vi tagit har betydelse för våra kunder. De flesta av våra kunder är mycket nöjda med bankens arbete, service, produkter och bemötande. När vi i slutet av förra året fick utmärkelsen Sveriges tredje bästa kundservice i finansbranschen (bland 120 deltagare) av ”Brilliant Awards” var det ytterligare en bekräftelse på att vi verkligen är på rätt väg.

Vi mäter veckovis hur våra medarbetare mår med hjälp av Winningtemp, det ger oss en löpande möjlighet att förstå hur banken ”mår”. Sedan vi startade mätningarna för ca. 3 år sedan har vi sett en stadigt förbättrad temperatur i Varbergs Sparbank, vi ligger nu med god marginal över branschsnittet, det är min övertygelse att om vi som arbetar i banken mår bra så mår också våra kunder bra.

Avslutningsvis kan jag konstatera att Varberg har mycket goda förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling, det är en bra plats att bo och verka i och ett samhälle som ger goda förutsättningar för företag och företagare. När det går bra för Varberg så går det bra för Varbergs Sparbank och vice versa.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-19 08:30 CET.

Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,