Varbergs Sparbank AB (publ) Delårsrapport kvartal 2 2023 Januari-Juni

Sammanfattning av verksamheten

• Hård konkurrens pressar räntemarginal på bolån...
  • ...men ökade ränteintäkter från obligationsinnehav och överlikviditet stärker räntenettot
  • Fokus på att behålla och försvara befintliga lånekunder när tillväxttakten i marknaden är låg
  • God inlåningstillväxt under kvartalet
  • Intäkter från fond- och försäkringsvolymer ger stabilt provisionsnetto
  • Förbättringar i enskilda engagemang leder åter till minskade kreditreserveringar
  • God finansiell styrka - Kapitalrelationen 33,51 % och likviditetstäckningskvot  386%

Andra kvartalet 2023 har präglats av en fortsatt orolig omvärld med kriget i Ukraina och osäkerhet kring inflationsutvecklingen i både Sverige och vår omvärld. Det är min personliga uppfattning att inflationen och räntorna har toppat ut och att vi mot slutet av året kan se återgång till ”det nya normala”.

Bolånemarknaden, vår största enskilda affär, är starkt konkurrensutsatt vilket sätter press på våra marginaler och medför en betydande arbetsbelastning på våra rådgivare. Bankens fokus har varit att behålla våra marknadsandelar, något jag bedömer att vi lyckats med. Volymerna inom spara har utvecklats starkt genom en positiv börsutveckling och ett ökat nettosparande.

Företagsmarknaden är avvaktande och det avstannade bostadsbyggandet påverkar bankens utlåningsvolymer, trots konjunkturläget har vi en hel del propåer från intressanta företagskunder som förhoppningsvis utvecklar sig till nya affärer och kundrelationer under året.

Vårt största enskilda projekt under året ”Service & Bemötande” levererar kontinuerlig utveckling i vårt sätt att möta våra kunder, vi både tror och hoppas att det kommer att synas i årets SKI-mätning. Nöjda kunder är en helt avgörande faktor för en långsiktigt lönsam bankverksamhet.

Den 27 maj genomförde vi ett mycket uppskattat arrangemang ”Inspirationsdag boende” med många besökare och många engagerade medarbetare. Vi bjöd på miniseminarier, fika samt två föreläsningar med Jimmy Schönning (Inredare) och Johan Engström (VD för Fastighetsbyrån). Positiva kontakter knöts med både befintliga och nya kunder.
Sedan ett par år tillbaka gör vi på Varbergs Sparbank ett klimatbokslut tillsammans med EMC (Energi- och miljöcentrum). Genom det har vi lärt oss mycket om våra klimatutsläpp och vad vi kan göra för att minska dem. Vi vill därför att fler företag i Varberg ska få den möjligheten och har därför lanserat Varbergs Sparbanks Klimatinitiativ! Med initiativet vill vi uppmuntra våra kunder att gå med i EMCs Klimatbokslut för att påbörja resan mot en fossilfri framtid.

Vi har under de senaste åren utsatts för en hel del prövningar både i banken och som företagare eller privatpersoner. Det är min bild att Varberg, Varbergarna och Varbergs Sparbank genom sin geografiska placering och positiva befolknings- och företagsutveckling klarat sig väsentligt bättre är andra delar av landet. Varbergs Sparbank är väl rustad för tillväxt och när konjunkturen vänder ser jag mycket goda möjligheter till utveckling för både Varberg och vår bank!

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-21 09:01 CET.

+46 (0)340-66 61 00