Varbergs Sparbank AB (publ) Delårsrapport Kvartal 3 januari - september 2018

Mycket starkt utfall i årets mätningar av Svenskt kvalitets index

Intern medarbetarundersökning visar på minskad stressnivå och fortsatt högt engagemang

Övergång under Q3 från att ha förmedlat i stort sett alla bolån till Swedbank Hypotek till att placera lånen i balansräkningen

Inbromsning i ökningstakten på personalkostnader

Tillväxt i affärsvolymer ökar till +2,6% under kvartalet

Kommentarer till Delårsrapport Q3 2018

Sammanfattning

För Varbergs Sparbank är nöjda kunder och engagerade medarbetare två av de absolut viktigaste strategiska målen. Under lång tid har vi fokuserat på att skapa en hög kundnöjdhet och vi är övertygade om att det inte går att nå utan att också ha engagerade medarbetare som trivs med sitt arbete. Under tredje kvartalet har årets undersökningar om både kund- och medarbetarnöjdhet genomförts.

Kundnöjdheten, mätt av Svenskt Kvalitets Index (SKI), delas upp i hur privat- respektive företagskunder upplever banken. Bankens privatkunder gav i år banken ett betyg på 74,9 jämfört med 74,2 för 2017. Företagskunderna gick från 73,8 i fjol till 73,3 i år. Sparbankerna som grupp, med en gemensam affärsmodell, placerar sig på tredje plats i Sverige för privatkunder och på första plats för företagskunder. Bankens resultat ligger över sparbankssnittet på 72,2 för privatkunder och 73,2 för företagskunder. I banken känner vi oss stolta över att fortsätta att hålla den höga nivå på kundnöjdhet som vi ser 2018.

Engagemanget bland bankens medarbetare landar för 2018 på 80 av 100 vilket är en nedgång från 92 föregående år. Resultatet 80 är i sig inte dåligt men att backa tillbaka känns ju aldrig kul. Under kvartal fyra kommer alla chefer i banken att arbeta med att väva in förbättringsområden i nästa års verksamhetplan. En positiv signal i årets undersökning var upplevelsen av stress som har minskat. Stress är ju ett stort samhällsproblem och vi är glada att se att det går åt rätt håll i vår organisation.

Både kundnöjdhet och engagerade medarbetare påverkas av den pågående digitaliseringstrenden i banken. Tillsammans med övriga sparbanker och Swedbank har banken under kvartalet fortsatt att driva utvecklingen av produktutbudet framåt. I bankverksamheten syns det bland annat inom produktområdet låna där både digitala konsumtionslån och digitala lånelöften ökar. Vi vill vara en bank som erbjuder säkra och användarvänliga digitala produkter samtidigt som vi vill kunna erbjuda traditionell bankverksamhet där det efterfrågas. Att vi behåller ett stort fokus på vår traditionella bankverksamhet tror vi gör att vi kan digitaliseringen i banken kan ske på kundernas villkor och efterfrågan vilket leder till en hög kundnöjdhet.

Bankens strategiska mål om att ha en god riskkultur syns i räntenettot för tredje kvartalet där kostnaden för insättningsgarantin sjunker. Att insättningsgarantiavgiften sjunker beror på att banken, i den riskbedömning som Riksgälden gör inför avgiftsuttaget, placerar sig i gruppen med lägst risk. En förbättring med ett steg från föregående år. Ett glädjande besked och gott tecken på att det lönar sig att arbeta aktivt med riskhantering.

Bankens utveckling

Resultat tredje kvartalet 2018 jämfört med andra kvartalet 2018

Siffror i parantes anger värden från kvartal två.

Under tredje kvartalet ökar rörelseresultatet med 7,5 mkr motsvarande 19%. Orsaken är såväl ökade intäkter som lägre kostnader.

Räntenettot ökar med 1% motsvarande 0,6 mkr. Ränteintäkterna från utlåning är stabila. Den högre likviditeten banken haft under kvartalet belastar räntenettot med -2,5 mkr (1,3 mkr). Positivt för räntenettot är att uttaget av insättningsgaranti sjunker till -0 mkr (-1,6 mkr). Den lägre insättningsgarantiavgiften är kopplad till att banken i år klassades in i gruppen av institut med lägst risk enligt Riksgäldens bedömning.

Provisionsintäkterna ökar med 3% motsvarande 1,2 mkr. Provisoner från fonder ökar till 11,8 mkr (11,2 mkr) samtidigt som provisioner från förmedlade boendekrediter ökar till 15,8 mkr (15,5 mkr). Ökningen av fondprovisioner förklaras till största del av den värdeuppgång som varit på fonderna under perioden i kombination med ett begränsat nysparande. Provisionerna från förmedlade boendekrediter har under lång tid burits upp av en god och relativt stabil marginal i kombination med en stark tillväxt i volym. Under perioden har marginalminskningen fortsatt, om än i långsam takt. Samtidigt har banken beslutat nyttja sin egen överlikviditet för att finansiera bolån för en tid framöver. Ett beslut som började ge effekt under september.

Personalkostnaderna sjunker under kvartalet till 23,3 mkr (27,8 mkr) vilket främst är kopplat till minskning av semesterskuld. Banken har under tredje kvartalet stärkt upp resurserna inom riskkontroll och kreditanalys med externa rekryteringar vilket ökat kostnaderna något. En god riskkontroll och kreditanalys bedöms dock på sikt spara banken framtida kostnader i form av förlustser.

IT-kostnaderna minskar med 9% till 9,0 mkr (9,8 mkr). Prognosen är dock att kommande investeringar och utvecklingsprojekt kommer att fortsätta driva upp IT-kostnaderna över tid.

Kreditförlusterna minskar med 21% till 2,6 mkr (3,2 mkr). Den ökning av kreditförluster som uppstår under perioden är kopplad dels till några enstaka engagemang som fått en försämrad kreditstatus med ökad reservering som följd och dels till ökade kreditvolymer som under rådande redovisningsregler ger upphov till reserveringar redan vid utbetalning.

Resultat januari - september 2018 jämfört med januari - september 2017

Siffror i parantes anger värden från januari – september 2017.

Rörelseresultatet för årets första tre månader minskar till 223,0 mkr (225,6 mkr). Trots stabila intäkter och svagt sjunkande kostnader gör ökade reserveringar för kreditförlustser att rörelseresultatet går ner.

Räntenettot ökar med 2% till 166,4 mkr (163,7 mkr). Ränteintäkterna från utlåning till allmänheten ökar med 3% till 172,1 mkr (167,1 mkr) trots att banken minskat i utlåningsvolym jämfört med utgången för tredje kvartalet 2017. En bättre genomsnittlig räntemarginal är istället förklaringen till ökade ränteintäkter. Även på årsbasis märks effekten av den lägre avgiften för insättningsgaranti som banken betalar under 2018 jämfört med föregående år 3,3 mkr (4,5 mkr) vilket gynnar räntenettot.

Provisionsnettot ökar med 7% till 118,4 mkr (110,9 mkr). Den största förklaring är volymökningen av förmedlade boendekrediter till Swedbank Hypotek. Sedan utgången av tredje kvartalet 2017 har volymerna ökat med 12,5%. Marginalen har sjunkit svagt under hela 2018.

Nettoresultat av finansiella transaktioner sjunker till 5,5 mkr (9,1 mkr) främst beroende på att banken från årsskiftet och övergången till IFRS9 inte marknadsvärderar lika stora delar av balansräkningen.

Den stora minskningen i övriga rörelseintäkter med -88% till 0,7 mkr (6,1 mkr) är helt och hållet kopplad till den försäljning av två av bankens fastigheter som skedde under 2017.

Personalkostnaderna ökar med 9% till 78,3 mkr (71,7 mkr). Orsakerna är dels formandet av en ny affärsstödsfunktion i banken samtidigt som banken ökat resurser inom bland annat kontrollfunktioner och kreditanalys. Den nya affärsstödsfunktionen kommer på sikt att göra bankens processer effektivare och beräknas på sikt spara kostnader och minska operativa risker.

Övriga allmänna administrationskostnader minskar med 16% till 40,9 mkr (48,6 mkr) vilket förklaras av att bankens renovering och ombyggnation av kontoret i Tvååker belastar jämförelseperioden. IT-kostnaderna ökar med 11% till 29,1 mkr (26,1 mkr). Kostnaderna består både av underhållskostnader och utvecklingsprojekt.

Metoden för redovisning av kreditförluster har ändrats vid övergången till 2018. De ökade förlusterna på totalt 10,9 mkr för januari till september 2018 är därmed inte helt jämförbara med förlusterna på 6,2 mkr för samma period föregående år. Bankens förväntan är inte att kreditförlustnivån kommer att sjunka tillbaka till de mycket låga nivåer vi sett de senaste åren utan att den framåtblickande modellen för förväntade förluster kommer att öka reserveringarna något utifrån att vi befinner oss relativt sent i kreditcykeln.

Affärsvolymer

Bankens hela affärsvolym, definierad som, av banken förvaltade och förmedlade kundvolymer, såväl i bankens egna produkter som av banken förmedlade produkter uppgick per utgången av kvartal tre till 46 309 mkr en ökning med 1 195 mkr, motsvarande 2,6%, under kvartalet. Affärsvolymerna ökar med 676 mkr i placeringsvolymer. Inlåning och fonder står för 230 mkr respektive 167 mk medans placeringsvolymer i depåer ökade med 160 mkr.

Banken inkluderar per 1/1 2018 inte längre sina kunders PPM-besparingar i begreppet affärsvolym. Anledningen är att de inte under nuvarande avtalsförhållanden med Swedbank/Swedbank Robur genererar några intäkter åt banken. Totalt var PPM-volymerna 1 633 mkr vid utgången av 2017.

Utlåningsvolymerna, som innefattar utlåning i bankens balansräkning, förmedlad utlåning till Swedbank Hypotek, Swedbank Finans och Entercard samt beviljade ej utnyttjade krediter och garantier, ökade med 2,3% motsvarande 520 mkr under kvartal tre. Förmedlingen av krediter till Swedbank stod för 188 mkr av utlåningstillväxten medans utlåningen i egen balansräkning ökade med 166 mkr och beviljade ej utnyttjade krediter med -167 kr under perioden. Den samlade utlåningsvolymen i egen balans är vid utgången av perioden 11 396 mkr, den samlade inlåningen är 11 895 mkr och förmedlade krediter till Swedbank Hypotek är 10 613 mkr.

Kapitaltäckning

Reglerna om kapitaltäckning bidrar till att stärka bankens motståndskraft mot finansiella förluster och därigenom skydda bankens kunder. Reglerna innebär att bankens kapitalbas ska täcka såväl de föreskrivna minimikapitalkraven, vilket omfattar kreditrisker, marknadsrisker, operativa risker och kapitalbuffertar, som ytterligare tillkommande beräknat kapitalbehov för identifierade risker i verksamheten i enlighet med bankens interna kapital- och likviditets utvärdering (IKLU).

Från och med 2014 regleras upplysningar om kapitaltäckningen främst i Förordning (EU) 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersbolag (CRR). Kompletterande regler har införts i svensk lag och i föreskrifter från Finansinspektionen.

Bankens kapitalrelation uppgick per 2018-09-30 till 22,21% jämfört med 21,51% per 2017-12-31. Bankens kärnprimärkapitalrelation översteg med god marginal det lagstadgade kravet för banken 12,50%. Den ökade kapitalrelationen vid utgången av kvartal tre 2018 jämfört med ingången av året beror på att banken gjort en begränsad ökning av kreditriskexponering på 1,8% motsvarande 163,6 mkr. Samtidigt som kapitalbasen ökat med 5,0% motsvarande 105,8 mkr främst kopplat till att vinsten för första halvåret 2018 räknats med.

Banken använder sig av schablonmetoden för beräkning av kreditrisker. Det är den metod som föreskrivs i regelverket CRR från EBA om institutet inte självt väljer att konstruera ett eget system för beräkning av kapitalkrav. Schablonmetoden ger högre kapitalkrav för delar av utlåningsstocken än vad som troligen hade varit fallet om banken använt en egen beräkningsmodell. Att jämföra bankens kapitalsituation på basis av kärnprimärkapitalrelation mot exempelvis någon av affärsbankerna är därmed inte en rättvisande jämförelse då metoderna för riskberäkning är olika.

Risk och osäkerhetsfaktorer

I bankens verksamhet uppstår olika typer av risker som till exempel kreditrisker, marknadsrisker, likviditetsrisker och operativa risker. I syfte att begränsa och kontrollera risktagandet i verksamheten har bankens styrelse, som ytterst ansvarig för den interna kontrollen i banken, fastställt policyer och instruktioner för verksamheten.

Risktagandet i banken ska vara lågt och begränsas inom ramen för vad som är ekonomiskt hållbart kopplat till bankens kapitalbas och långsiktiga kapitalmål. Styrelsen har fastställt en särskild policy som beskriver den riskaptit som ska forma bankens verksamhet och de risklimiter som är gällande inom olika riskområden.

Bankens största risk är kreditrisken som beskrivs mer nedan. I noterna 9 och 12 redogörs bland annat för för förväntade förluster i kreditstocken samt fördelningen av utlåningsvolymer i kreditförsämrade och icke-kreditförsämrade.

Banken har en kapitalnivå som överstiger både de minimikrav som lagen föreskriver och de högre interna krav som styrelsen fastställt i bankens riskaptitramverk. Bankens likviditetsreserv bedöms vara tillräckligt stor.

Händelser efter rapportperiodens utgång

Efter rapportperiodens utgång har bankens Verkställande direktör, Per Richardsson, lämnat sin tjänst. Bankens styrelse och Per Richardsson har inte samma syn på hur företaget skall utvecklas framåt och har därför i samförstånd kommit fram till att Per stiger av sitt uppdrag. Styrelsen vill passa på att tacka Per för hans arbete i banken och önska honom lycka till i framtiden.

Andreas Björk,Ekonomichef
Direkt 46 340 666178, Mobil 46 70 3991279, Vxl 46 340 666000