Varbergs Sparbank AB (publ) Delårsrapport kvartal 3 januari-september 2022

• Räntenettot ökar med 38% jämfört med kvartal två
  • Provisionsnettot sjunker 3% gå grund av lägre marginal på förmedlade lån
  • Semestertider sänker lönekostnaderna men underliggande bemanning ökar något
  • Sämre makroenomiska prognoser och högre förväntad nivå av konkurser ökar kreditreserveringarna
  • Kapitalrelationen fortsatt stark, 30,84 %
  • Mycket god likviditetssituation, likviditetstäckningskvot  306%

Tredje kvartalet har fortsatt präglats av omvärldsläget med stigande inflation, räntor och energipriser, det påverkar banken och bankens kunder. Vi har ännu inte sett den fulla effekten av dessa förändringar, vi förväntar oss att de kommande kvartalen kommer att påverka både företags- och privatkunder i allt större utsträckning.

En stor del av våra rådgivares tid går till att diskutera konsekvenser och möjligheter givet omvärldsläget. Vi tror att det är just det en sparbank ska göra i dessa oroliga tider och att det kommer gynna våra kundrelationer och affärsmöjligheter i ett långsiktigt perspektiv.

Vi ser en avmattning i kreditefterfrågan inom både privat- och företagsmarknad en inte oväntad utveckling i nuvarande omvärldsläge. Vi har under 2022 sett kraftiga börsfall världen över, det påverkar våra kunders värdepappersinnehav men också bankens intjäning.

Årets SKI-mätning (kundnöjdhetsundersökning) har offentliggjorts och visar ett tydligt steg i rätt riktning för privatmarknad i Varbergs Sparbank, jag tolkar det som ett besked på att vi genom många aktiviteter och förändringar är på väg i rätt riktning. För företagsmarknad var det den motsatta utvecklingen och det är något vi kommer att arbeta intensivt med under hösten för att svänga runt. Jag tror vi i tider av oro har en möjlighet att verkligen visa att det gör skillnad att vara kund i en sparbank, vi finns tillgängliga för våra kunder både fysiskt, i telefonbanken och digitalt.

Genom att aktivt följa och agera på marknadsförändringar är bankens resultat för tredje kvartalet fortsatt stabilt och starkt. Varbergs Sparbanks finansiella motståndskraft är bland de bästa på svensk bankmarknad, det ger oss goda förutsättningar för att fortsätta att vara en finansiell partner till våra kunder även under en försvagad konjunktur. Nordic Credit Rating gav banken rating A- stable outlook, ett betyg vi är väldigt glada över.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-26 09:19 CET.

+46 (0)340-66 61 00