Varbergs Sparbank AB (publ) Delårsrapport kvartal två, Januari - Juni 2022

Varbergs sparbank redovisar ett starkt rörelseresultat om 30 mkr trots en orolig omvärld. Vi lägger mycket av våra resurser på rådgivning till kunder, både vad gäller lån och placeringar, i ett världsläge som präglas mer och mer av osäkerhet.

2022 inleddes med en förhoppning om att vi var på väg ur pandemins grepp och att mycket av det vi upplevt under Covid-19 skulle normaliseras. De första månaderna upplevde vi också en återgång till det normala med hög aktivitet inom såväl företags- som privatmarknad.

När Ryssland inledde kriget i Ukraina den 24 februari hamnade vi snabbt i en ny typ av kris, bankens krisledningsgrupp, som hade pausat i en dryg månad, aktiverades igen. Kriget i Ukraina har under de månader det pågått påverkat samhället och bankens verksamhet i högre grad än vad pandemin gjorde.

Vi har sett en kraftigt ökad inflation, stigande räntor och fallande börser – alla faktorer som påverkar bankens kärnverksamhet och resultat i olika dimensioner. Våra privatkunder har under perioden med ökad intensitet sökt råd och stöd i frågor om placeringar och räntebindning
av bostadslån. Företagskunder har visat en avvaktande hållning till nya investeringar och haft utmaningar i att parera prisökningar på insatsvaror – inte minst i bygg- och jordbrukssektorn.

Under perioden har vi med täta intervaller följt och parerat börs- och ränteutvecklingen, vi har dessutom i ett separat projekt utvärderat riskerna i vår kreditportfölj kopplat till det nya marknadsläget.

Personalsituationen har i omgångar varit ansträngd, huvudsakligen kopplat till sjukskrivningar med anledning av pandemin, men också genom svårigheter att hitta färdigutbildade banktjänstemän när vi rekryterar. Vi har tagit ett antal initiativ för att lösa rekryteringsutmaningarna både kort- och långsiktigt och hoppas att under 2022 kunna stabilisera läget.

I 2021-års SKI-undersökning minskade kundnöjdheten, från en hög nivå, i Varbergs Sparbank. Vi har under både 2021 och 2022 arbetat intensivt med att utveckla våra processer och arbetssätt för att vända utvecklingen. SKI-undersökningen för 2022 genomförs under augusti och vi ser med spänning fram mot om vårt långsiktiga arbete för ökad kundnöjdhet gett resultat.

Varbergs sparbank är en av de mest motståndskraftiga bankerna i Sverige med en mycket god kapitalrelation och likviditet. Det gör oss väl rustade att möta de utmaningar som ligger framför oss och våra kunder.

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-22 08:54 CET.

Bo Liljegren
+46 (0)340-66 61 00