Varbergs Sparbank har framgångsrikt emitterat sin första gröna obligation

Varbergs Sparbank har tagit ytterligare ett viktigt steg i sitt hållbarhetsarbete genom att emittera sin första gröna obligation.

Emissionen var en Senior Preferred obligation, om 350 miljoner kronor med 3 års löptid. Varbergs Sparbank är därmed den andra sparbanken i landet att ge ut gröna obligationer för att påskynda resan mot ett mer hållbart samhälle.

Det nya kapitalet kommer att finansiera och refinansiera utlåning med tydliga hållbarhetsfördelar. Bankens ramverk för gröna obligationer definierar kategorierna som; utlåning till klimatsmarta fastigheter, ekologiskt lant- eller skogsbruk, hållbara transporter, investeringar för energieffektivisering och förnybar energiproduktion.

Emissionen genomfördes den 18 november under bankens MTN-program och ramverk för gröna obligationer.

– Vi är jätteglada för det stora intresset för vår första gröna obligation. Hållbarhetsperspektivet är centralt i Varbergs Sparbank och bankens utlåningsverksamhet utgör en stor del av den miljömässiga påverkan verksamheten har. Att ge ut gröna obligationer ökar vårt fokus på hållbarhetsarbetet ännu mer, säger CFO Andreas Björk.

Varbergs Sparbank avser att vara en regelbunden emittent på den gröna obligationsmarknaden. På varbergssparbank.se finns ytterligare information om bankens ramverk för gröna obligationer.

Swedbank agerade Sole Lead Manager i den aktuella emissionen.

-----------------------------------------------------------------------------------

Andreas Björk, CFO på Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 78
andreas.bjork@varbergssparbank.se