Varbi Video – mer personlig rekrytering

Report this content

Sedan start har Varbi fokuserat på kommunikation och användarvänlighet. Idag tas nästa steg genom lanseringen av Varbi Video.

Som systemleverantör till femhundra företag och organisationer, bland annat några av Sveriges största arbetsgivare, bidrar Varbi till att förenkla rekryteringsprocessen för över 45 000 rekryterande chefer. Med Varbi Video kan de snabbt få ett personligt intryck av kandidaten.

Magnus Mollstedt, VD på Varbi, berättar:

“Vi vill med Varbi Video skapa möjlighet att lyfta fram personen bakom jobbansökan och ta steget förbi ett traditionellt CV. Kvalificeringsfrågor, viktningsfrågor och video-CV kan ersätta en första intervju och effektivisera rekryteringsprocessen samtidigt som det ger en positiv klimatpåverkan.“

Det underlättar även för kandidaten, då hen på ett enkelt sätt inom ett par minuter kan söka ett jobb. Kandidaten behöver inte längre uppdatera sitt gamla CV utan kan söka genom de kvalifikationer arbetsgivaren skapat i kravprofilen, vilket i sin tur skapar mångfald bland kandidaterna.

År 2020 består den globala arbetsmarknaden av 40% millennials (födda år 1980-2000). De använder i snitt mobilen 170 gånger per dag men på grund av krångliga ansökningsprocesser avslutas sällan ansökningar över mobilen. Med Varbi Video blir det enklare att snabbt och smidigt sätt nå den här målgruppen och underlätta för dem att söka tjänster.

Känslan är mycket positiv och responsen har varit god, både hos små och stora kunder. Magnus känner att hela teamet verkligen gjort sitt yttersta för att skapa en så användarvänlig produkt som möjligt.

“Att nu kunna erbjuda Varbi Video som en helt integrerad del i rekryteringsprocessen, till både små arbetsgivare men även till Sveriges största arbetsgivare, skapar en mobilanpassad och effektiv rekryteringsprocess. Det är inte bara Liseberg och Max, arbetsgivare som har många yngre sökande, som jobbar eller vill jobba med video-CV utan intresset är extremt stort hos nästan alla arbetsgivare. Jag är otroligt glad att vi nu kan erbjuda våra kunder en marknadsledande lösning för videorekrytering i Varbi Recruit."

Magnus Mollstedt

VD, Varbi