”Den enskildes levnadshistoria gör äldreomsorgen unik”

1 februari 2014 tillträdde Thomas Persson den viktiga rollen som regionchef för Vardagas äldreomsorg i södra Sverige, med tonvikt på Skåne. Thomas, som är leg. sjuksköterska, har gedigen erfarenhet från vård- och omsorgsbranschen och kommer närmast från omsorgsföretaget Attendo.

Hallå där Thomas Persson, varför valde du att börja jobba i Vardaga?

”I Vardaga finns flera spännande utvecklingsarbeten där man tagit stora kliv framåt. Vardaga är Sveriges största privata aktör inom äldreomsorgen. Med detta följer ett stort ansvar men också en unik möjlighet att kunna vara med och utforma den fortsatta utvecklingen inom äldreomsorgen. Kvalitetsfrågorna är särskilt betydelsefulla i vår bransch - vi arbetar ofta med sköra människor som befinner sig i en beroendeställning. Vardaga arbetar fokuserat med dessa frågor.”

Hur kom du till äldreomsorgen och vad är bäst med ditt jobb?

”Mitt första arbete inom vården var som undersköterska på en ortopedavdelning. Sedan 1990 har jag arbetat som chef inom vård och omsorg, först inom akutsjukvården och sedan 2001 inom äldreomsorgen.

Att individanpassa vården och omsorgen samtidigt som vi skapar förutsättningar till ett gott och värdigt liv utifrån nya omständigheter är ett mycket stimulerande arbete. Den enskildes levnadshistoria gör äldreomsorgen unik. Det innebär ett stort förtroende när den äldre vänder sig till oss inom äldreomsorgen i behov av en ny boendeform efter att ha klarat sig själv under många år.”

Vad vill du säga till en äldre som oroar sig för att det skrivs så mycket negativt om äldreomsorgen?

”Jag har full respekt för att en äldre person oroar sig för att det skrivs så mycket negativt om äldreomsorgen. Det är bra att äldreomsorgen granskas. Att både de äldre själva och deras närstående ställer högre krav leder till en utveckling av kvaliteten. Tyvärr lyfts inte lika ofta fram allt det fantastiska arbete som i mångt och mycket utförs i hela Sverige, och det tycker jag är synd. Den kvalitetsutveckling av äldreomsorgen som både vi privata entreprenörer och kommunerna har bidragit med under de senaste årtiondena har gagnat de äldre. Förr betraktades äldre personer mer som ett kollektiv – idag utgår vi från individens behov.”

Vad är viktigast för dig i din roll som chef inom äldreomsorgen?

”Jag kommer att prioritera att vara ute i de 15 äldreboenden vi driver i Skåne, träffa medarbetare och boende och skapa relationer på orten. Därigenom får jag insikt och förståelse för att kunna förändra och förbättra och driva på utvecklingen.”

FAKTARUTA

Ålder: 48 år

Familj: Fru och två barn, son på 5½ och dotter på 3½ år.

Utbildning: Leg sjuksköterska, påbyggnadsutbildning inom bland annat Hälso- och sjukvårdsadministration samt olika ledarskapsutbildningar.

Intressen: Fiske, klassisk musik, sport.

Oanad talang: Matlagning

För mer information, kontakta: Susanne Bodin Eklöf, informationschef Ambea, tel. 08-578 702 62, susanne.bodineklof@ambea.se

Vardaga är en av Sveriges största privata aktör inom äldreomsorg med över 80 boenden runt om i landet. Vi skapar trygghet och trivsel i vardagen för våra boende vars omsorgskvalitet ytterst garanteras av 7.000 experter på omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Nytida ingår vi i Ambea. www.vardaga.se