Hörselprojekt minskar risken för social isolering

Äldre med hörselnedsättning riskerar att bli socialt isolerade på grund av bristen på fungerande kommunikation. På Vardagas äldreboende Vendelsögården har man genom ÄldreNu i samarbete med HRF Hörteknik, ett bolag inom Hörselskadades Riksförbund, säkerställt att omvårdnads­personalen har all nödvändig kunskap om hörhjälpmedel.

Enligt Hörselskadades Riksförbund bör medarbetarna inom vård och omsorg ha kunskaper om hörselskador och hörselskadades behov, och därmed kunna ge ett bra bemötande. Det behöver också finnas personal som vid behov klarar enklare skötsel av hörapparater och som kan se till att hjälpmedel kan användas när de behövs. Detta har Vardagas äldreboende Vendelsögården söder om Stockholm tagit fasta på och man är först ut i Sverige med att säkerställa att alla medarbetare instruerats om hörhjälpmedel och dess skötsel. Detta har skett i samarbete med ÄldreNu, som på uppdrag av HRF Hörteknik, ett bolag inom Hörselskadades Riksförbund, hållit i kompetens­utvecklingen. Samarbetet kallas hörselprojektet.

– Det är ingen självklarhet att personal inom äldreomsorgen har kunskap och insikt om hur hörhjälpmedel används och sköts. Det ville vi på Vardaga ändra på. Hörselprojektet innebär en viktig kompetensutveckling som bidrar till delaktighet och välbefinnande för de äldre, säger Beata Torgersson, verksamhetschef på Vendelsögården.

Genom hörselprojektet har medarbetarna fördjupat sina kunskaper om hörapparater och hur de sköts. De kan hjälpa till med enklare skötsel av hörapparater och en informativ hörselpärm med fakta, texter och bilder om hörapparater och andra hörhjälpmedel finns lättillgänglig på boendet. Om medarbetarna undrar över något som rör detta finns också kontaktuppgifter till kvalificerad rådgivning. Numera finns alltid batterier till hörapparater tillgängliga på boendet. Ett batteri håller i 10-14 dagar och tidigare fanns risken att en boende inte kunde använda sin hörapparat på grund av uttjänta batterier. Att medarbetarna nu har fördjupade kunskaper om hörselskador och hörselskadades behov ger trygghet till de boende och uppskattas av närstående.

Hörselprojektet minskar risken för social isolering och brist på kommunikation. Det stöd som medarbetarna på Vendelsögården nu kan ge de boende är en fråga om livskvalitet och respekt för varje människas rätt till fungerande kommunikation, säger Michael Martinengo på ÄldreNu som ansvarat för kompetensutvecklingen.

– Det är lätt att glömma bort att ibland är det de mest grundläggande behoven som behöver tillmötesgås för att trivsel och välbefinnande ska kunna infinna sig, avslutar Jonas Jarborn, innovations- och konceptansvarig på Vardaga. Detta är en för våra kunder så viktig fråga att vi just nu tittar på möjligheterna kring att kunna sprida arbetssättet till fler av våra verksamheter inom Vardaga.

För mer information, kontakta: Susanne Bodin Eklöf, informationschef Ambea, tel. 08-578 702 62, susanne.bodineklof@ambea.se