Kvarnbacken belönas med Hagdahls pris för sin goda mat

Vardaga Kvarnbackens äldreboende i Linköping har tilldelats Hagdahls pris för Bra Mat i Äldrevården 2016. Det är Hagdahlsakademin som delar ut priset varje år. Kvarnbacken kommer att få motta priset på 10.000 kr vid en ceremoni den 6 februari 2017.

I motiveringen står att Kvarnbacken får priset ”för sitt allsidiga engagemang för matens stora betydelse och måltidernas roll som höjdpunkt för de boende”.

Verksamhetschef Christina Hagman är glad och stolt över priset och bekräftar att mat och måltider verkligen har stor betydelse på Kvarnbacken.

─ Vi är noga med att måltiderna ska vara dagens höjdpunkter för våra boende. Maten ska vara närande och smaka gott. De boende känner dofter från köket där maten lagas, vilket stimulerar aptiten. Vi dukar vackert till varje måltid allt efter årstid. Vi dekorerar med blommor och servetter och markerar helgen med extra fin dukning på vita dukar. På vardagarna serveras det alltid efterrätt till lunchen samt kaffe på maten, berättar hon.

Som är brukligt i Vardaga serveras trerätters middag med ett glas vin lördag eller söndag, allt beroende på de boendes önskemål. På söndagarna bjuds det på en större frukost med ägg och sill, marmelad på smörgåsen förutom gröt och fil samt kaffe eller te.

─ Varje högtid och årstidernas växlingar uppmärksammas på Kvarnbacken, allt från trerätters Nobelmiddag till kanelbullens dag, inget är för stort eller för litet. Vi firar alla högtider med mat som passar med invanda seder och smak och anordnar sång och musikunderhållning som alla kan vara med i. Vi har kräftskiva och en fest med hösttema när mörkret börjar komma. På våren har vi vårfest, på sommaren kommer grillen fram i vår vackra prisbelönta trädgård och vi har fest för hela huset där vi bjuder in anhöriga, säger Christina Hagman

Varje söndag hela sommaren bjuds det in till sommarcafé ute i trädgården. Där bjuds det på hembakt bröd och caféet är mycket uppskattat av såväl boende som anhöriga.

Kvarnbackens trädgård är ett kapitel för sig. Den belönades 2015 med kommunens pris för bästa trädgård och den spelar en viktig roll för den goda maten.

─ Där skördar vi grönsaker och frukter, vi kokar krusbärskräm och lägger in västeråsgurka. Färska nyplockade kryddor ger extra smak till maten och till dessert plockar vi hallon och björnbär och gör kompott eller paj, förklarar Christina Hagman.

De boendes inflytande är ett viktigt inslag. Var femte vecka hålls möten där de boende är med och bestämmer om mat och aktiviteter.

För mer information, kontakta: Christina Hagman, telefon 076-788 68 83, christina.hagman@vardaga.se

Om Charles Emil Hagdahl och Hagdahlsakademin:

Charles Emil Hagdahl föddes i Linköping den 6 februari 1809. Han var läkare, men är mest känd för sin kokbok, ”Kok-konsten som vetenskap och konst”. Den innehåller mer än 3000 recept och publicerades i sin första upplaga 1879.

Hagdahlsakademien bildades den 5 juni 2002 med syfte att i Hagdahls anda stödja östgötsk konst och hushållning, gastronomi och hälsa. Akademien som har 14 ledamöter utser årligen pristagare som utmärkt sig inom något eller några av de områden akademien värnar om. Priserna utdelas i samband med akademiens högtidssammanträde den 6 februari (det datum då Hagdahl föddes).