Nu är Sollentunas nya äldreboende öppet

Sollentunas nya äldreboende Villa Tureberg har öppnat och det har redan flyttat in boende. . Äldreboendet består av 60 lägenheter och är byggt på samma plats där Sollentunamässan låg för några år sedan.

Villa Tureberg är Sollentunas nyaste äldreboende. Det ligger i området Tureberg, cirka en kvarts gångpromenad från Sollentuna centrum. Boendet består av 60 lägenheter uppdelat på tre våningar. Högst upp finns en takvåning/festsal som de boende döpt till ”The Penthouse”. Där finns också en fantastisk takterrass med utsikt över hela Sollentuna.

Eva Ireblad (KD), förste vice ordförande i Vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna kommun, invigde formellt boendet genom att klippa det blågula bandet.

”Stort tack till alla inblandade”, sa Eva Ireblad vid invigningen. ”Och grattis Sollentuna kommun till ett jättefint äldreboende.”

Boendet energiförsörjs med solceller på taket och är byggt med material med låg klimatpåverkan, t ex trä och återvunnet tegel i fasaden. Huset är byggt på den numera rivna Sollentunamässan och därifrån är det underjordiska garaget bevarat och kommer att användas.

I samma hus finns också ett LSS-boende som drivs av Nytida och båda verksamhetscheferna Louise Törnqvist och Ann-Sofie Övergaard välkomnade alla.

Fördelen med att ha två verksamheter i samma hus är framför allt att gruppboenden kan få en mer central placering. Gruppboenden byggs i små fastigheter och då blir det väldigt dyrt att bygga centralt. Sen kan man samverka och verksamhetscheferna berättade att de redan funderar på gemensamma aktiviteter.

Boendet är inredda med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar även för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

Aktiviteter, både individuellt och i mindre grupper, är en viktig del av omvårdnaden. De boende väljer själva vad man vill delta i, utifrån intresse och vad man orkar. Maten lagas på plats och är näringsmässigt anpassad för de äldre. Dofterna som sprids i fastigheten stimulerar aptiten och rätterna känns igen av de boende. Vid helger och högtider dukar medarbetarna extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl.

Presstjänst
E-post: press@ambea.se

På Vardagas drygt 100 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet.Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se