Två nya äldreboenden i Göteborg, Villa Höjden och Villa Kviberg

Nu har hyresgästerna börjat flytta in på Vardags nybyggda äldreboenden Villa Höjden i nya bostadsområdet Ekebäckshöjd och Villa Kviberg i Kviberg.

Villa Höjden har 90 lägenheter och ligger nära Slottsskogen och Majorna med en fantastisk utsikt. Överst i huset finns en festvåning med anslutning till en takterrass. Boendet har också en stor plaza för aktiviteter. Vardaga vill skapa en bra utemiljö för de som kommer att bo och arbeta på Villa Höjden. Fokus ligger på funktion, forskning och form. I huset finns ett sparum för fot- och hårvård.

Villa Kviberg har 77 lägenheter och ligger vid Säveån. Det är nära till grönområden, museer och kommunikationer. Det tar bara 10 minuter till centrala Göteborg. Fastigheten är klimatvänlig och har solceller på taket. Varje avdelning har ett gemensamt kök och trivsamma utrymmen för samvaro och måltider. Det finns gemensam uteplats och balkonger.

Boendena är inredda med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar även för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

Aktiviteter, både individuellt och i mindre grupper, är en viktig del av omvårdnaden. De boende väljer själva vad man vill delta i, utifrån intresse och vad man orkar. Maten lagas på plats och är näringsmässigt anpassad för de äldre. Dofterna som sprids i fastigheten stimulerar aptiten och rätterna känns igen av de boende. På boendet serveraras frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. Det går att välja mellan två olika alternativ till lunch och middag. Som avslutning på lunchen serveras ofta dessert. Vid helger och högtider dukar medarbetarnas  extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl.

Presstjänst
E-post: press@ambea.se

På Vardagas drygt 100 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet.Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se