Vardaga Demensakademi belönad med hederspris för kvalitet

Vardaga Demensakademi har tilldelats Vardagas hederspris för sin goda kvalitet. Liselotte Björk, ansvarig för akademin och demensvårdsutbildare Inger Ehliar fick motta priset vid en högtidlig ceremoni i Solna den 21 december.

Vardaga Demensakademi skapades 2013 för att samla och sprida kunskaper samt förtydliga Vardagas expertroll inom demens. Målet är att stärka expertis, arbetsmetoder och boendemiljöer och att samla kompetens. Syftet är också att hålla förtaget à jour inom forskning och evidensbaserade metoder samt att leda utvecklingen av demensvården.

Demensakademin är idag ett etablerat helhetskoncept som utbildar personal i demensvård och ger stöd till närstående. Idag har 900 medarbetare gått Demensakademins utbildning och konceptet har införts fullt ut i totalt 19 äldreboenden runt om i landet. 300 närstående har deltagit i studiecirklar där Demensakademin föreläser om olika aspekter av demenssjukdomar och ger de närstående handfasta verktyg för att bättre hantera vardagen.

Motiveringen till hederspriset lyder:

• Vardaga Demensakademi har på ett systematiskt sätt bidragit till att öka kompetensen såväl internt som externt avseende omsorgen och bemötandet av personer med demenssjukdom, utifrån evidensbaserade metoder. Demensakademin bidrar starkt till att stärka Vardagas varumärke som omsorgsgivare och arbetsgivare.

För mer information, kontakta Liselotte Björk, telefon 08-657 46 47, e-post liselotte.bjork@vardaga.se

Vardaga är en av Sveriges största privata aktörerer inom äldreomsorg med över 80 boenden runt om i landet. Vi skapar trygghet och trivsel i vardagen för våra boende vars omsorgskvalitet ytterst garanteras av 7.000 experter på omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Nytida ingår vi i Ambea. www.vardaga.se