Vardaga och Carlsson & Åqvist bygger nytt äldreboende i Örebro

Nu får Vardaga sitt första äldreboende i Örebro. Villa Väster Park får 80 platser på det gamla trängregementets område invid IP Trängen, centralt och nära till kommunikationer.

Byggnaden uppförs av den lokala fastighetsägaren AB Carlsson & Åqvist och blir ett femvåningshus, plus vind. Vardaga kommer att hyra halva bottenvåningen för gemensamma funktioner samt fyra våningsplan med 20 lägenheter på varje plan.

Villa Väster Park beräknas öppna i oktober 2020 och får inriktning på trädgård och odling. Det blir möjligt tack vare en stor trädgård på drygt 1000 kvm med bland annat växthus och boendets rymliga balkonger.

Invändigt kommer boendet att inredas enligt Vardagas prisbelönta boendekoncept. Inredningen kombinerar funktion med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

”Vi ser fram emot att kunna erbjuda örebroarna vårt första äldreboende i staden. Det blir ett modernt och välplanerat äldreboende med trivsam miljö i bra läge”, säger Vardagas regionchef Gertrud Öjetoft.

”Vi är glada och stolta över att få uppföra ett nytt och modernt äldreboende i Örebro tillsammans med Vardaga. Genom denna byggnation påbörjar vi vidareutvecklingen av det omtyckta bostadsområdet Väster Park, och vi planerar för ytterligare bostäder i kvarteret framöver.”, säger Anders Åqvist, som representerar Carlsson & Åqvist Fastighetsförvaltning i projektet.

För mer information, kontakta:

Malin Appelgren, tillväxtchef Ambea/Vardaga, 073-660 94 31
Anders Åqvist, projektansvarig AB Carlsson & Åqvist, 076-16 46 390

På Vardagas ca 80 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet. Våra 7 000 medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se

AB Carlsson & Åqvist är ett familjeägt fastighetsföretag baserat i Örebro. Bolaget grundades som en sko- och lädergrossiströrelse år 1890, men har sedan början av 2000-talet varit helt fokuserat på förvaltning och utveckling av egna fastigheter. Carlsson & Åqvist har idag ca 26.000 kvm bostads- samhälls- och kontorsfastigheter under förvaltning. www.aqv.se