Vardaga och Skanska bygger nytt äldreboende i Kviberg, Göteborg

Nu är det klart att Vardaga öppnar ytterligare ett äldreboende i egen regi i Göteborgsområdet. Villa Kviberg får 77 lägenheter och kommer att ligga intill Säveån. Boendet ligger nära både muséer, grönområden och kommunikationer, och man tar sig in till centrala Göteborg på 10 minuter.

Byggnaden blir ett fyravåningshus och uppförs av Skanska. Byggnationen håller en hög ambitionsnivå och avsikten är att bygga ett klimatvänligt äldreboende med bland annat trästomme och solceller på såväl tak som fasad.

Invändigt kommer Villa Kviberg att inredas enligt Vardagas prisbelönta boendekoncept. Inredningen kombinerar funktion med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar även för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

När Villa Kviberg står färdigt 2021 blir det Vardagas fjärde boende i egen regi i Göteborgsområdet. Utöver Agaten, ett befintligt boende som ligger i centrala Göteborg, är ytterligare två boenden under byggnation: Villa Ekeberg i Angered och Villa Hovås i just Hovås. Båda dessa två beräknas vara färdiga under 2019.

”Vi vet att vi är en uppskattad aktör i Göteborg och det känns därför väldigt roligt att få möjlighet att välkomna ännu fler äldre till oss genom denna etablering av ytterligare ett modernt och välplanerat äldreboende i egen regi.”, säger Ulla Tansen, affärsområdeschef Vardaga.

”Det ska bli väldigt roligt att ännu en gång få skapa ett nytt äldreboende tillsammans med Vardaga som redan idag är hyresgäst i två av våra pågående äldreboendeprojekt i Göteborg. Behovet av boende för de äldre är stort i Göteborg och Skanska är glada över kunna bidra med ett nytt äldreboende i detta fina läge och med en stabil operatör som Vardaga.”, säger Charlotte Adlerton Gadd, affärsutvecklare på Skanska Sverige AB.

”Göteborg har ett stort behov av fler äldreboenden. Därför är denna satsning mycket välkommen. Här får Göteborg möjlighet att bygga ett modernt och klimatvänligt äldreboende som kan attrahera såväl de äldre som personalen. Det är vad staden behöver”, säger Axel Josefson (M), kommunstyrelsens ordförande Göteborg.

För mer information, kontakta:

Ulla Tansen, Affärsområdeschef Vardaga, 070 - 959 50 40, ulla.tansen@vardaga.se

Axel Josefson (M), kommunstyrelsens ordförande Göteborg, via Caroline Karlsson, pressansvarig Moderaterna, 0768-08 45 49

Charlotte Adlerton Gadd, Affärsutvecklare Skanska Sverige AB, 076 854 66 42

På Vardagas ca 80 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet. Våra 7 000 medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se