Vardaga och Skanska bygger nytt äldreboende i Täby Park

Vardaga och Skanska bygger ett nytt äldreboende i Täby. Äldreboendet får namnet Villa Täby Park och öppning är planerad till 2022.

Äldreboendet Villa Täby Park, byggs av Skanska Sverige och boendet kommer att få 80 lägenheter. Äldreboendet kommer att ligga i nya stadsdelen Täby Park som är beläget vid gamla Täby galopp.

- Täby är en växande kommun och genom att utveckla Täby Park skapar vi nya boendemöjligheter. Hög kvalitet i omsorgen av våra äldre gäller och med detta boende ökar valfriheten ytterligare. Villa Täby Park blir en naturlig del i stadsdelen och vi välkomnar Vardaga och Skanska, säger Patric Hamilton, kommunalråd, Täby.

Invändigt kommer boendet att inredas enligt Vardagas prisbelönta boendekoncept. Inredningen kombinerar funktion med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Varje avdelning är utrustat med ett eget kök där man tillagar måltider och där de boende kan delta i förberedelserna. Äldreboendet får även en vacker och livfull trädgård.

- Vi är stolta över att få förtroendet att öppna ytterligare ett äldreboende i Täby. Vi har lång erfarenhet av att bedriva äldreomsorg inom kommunen och genom Villa Täby Park så tar vi ytterligare ett steg och bidrar till att utveckla omsorgen, säger Ulla Tansen, affärsområdeschef Vardaga.

Äldreboendet kommer att klara högt ställda hållbarhetskrav och ska certifieras enligt LEED, guldnivå. Huset får en mycket låg energiförbrukning och kommer bland annat utrustas med solceller på taket. Byggnaden kommer uppföras med endast hållbara byggmaterial och arbetet ska resultera i noll byggavfall till deponi.

- Vi är mycket glada att få samarbeta med Vardaga i projektet. Särskilt roligt är att vi tillsammans har utvecklat ett äldreboende med bra arbetsmiljö för personalen. Vi ser att vi tar ytterligare stora steg på vår väg mot ett helt klimatneutralt byggande, säger Helena Everhed, affärsutvecklare, Skanska Sverige.

Presstjänst
E-post: press@ambea.se

På Vardagas drygt 100 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet.Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se