• Vardaga/

Vardaga och Svenska Stadsbyggen bygger nytt finskspråkigt äldreboende i Jordbro – med finsk mat och bastubad på menyn

Nu får Jordbro ett nytt finskspråkigt äldreboende. Villa Gullringen får 79 platser i Kalvsvik, nära både kommunikationer och naturen. Boendet vänder sig till äldre personer med demenssjukdom eller åldersrelaterad kroppslig funktionsnedsättning, och kommer också att ha avdelningar som är finskspråkiga.

Byggnaden uppförs av Svenska Stadsbyggen och boendet kommer att drivas av Vardaga.

Villa Gullringen beräknas klar för inflyttning under andra kvartalet 2020 och kommer inkludera inriktning för finskspråkiga. De medarbetare som kommer att anställas ska kunna tala och skriva både finska och svenska. Vardaga har tidigare erfarenhet av att driva finskspråkiga äldreboenden, bland annat i Västerås.

Invändigt kommer boendet att inredas enligt Vardagas prisbelönta boendekoncept. Inredningen kombinerar funktion med nordisk design och skapar en hemtrevlig, ombonad och funktionell boendemiljö. Färger och inredningsdetaljer är med grund i forskning och evidens anpassade till det åldrande ögat och underlättar för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

”Vi ser fram emot att kunna erbjuda ett fräscht äldreboende för de som kom till Sverige från Finland under 60- och 70-talen, där de får möjlighet att tala sitt modersmål, äta finsk mat och följa hemlandets traditioner”, säger Vardagas regionchef Christina Hinnas Selder.

”Svenska Stadsbyggen är väldigt stolta och glada att Vardaga Äldreomsorg har valt oss som fastighetsägare till deras stora satsning i Jordbro” säger VD Peter Åman.

”Vi välkomnar Vardagas boende, som vi vet kommer att fylla en viktig funktion i att kunna ge trygg vård och omsorg åt bland annat våra finsktalande äldre som önskar att åldras med stöd av personer som förstår och kan tala finska, något vi vet att det finns Haningebor som efterfrågar”, säger Petri Salonen, kommunalråd (C) i Haninge kommun.

För mer information, kontakta:

Christina Hinnas Selder, regionchef Vardaga, 0733-23 01 90, christina.selder@vardaga.se,
Peter Åman, VD Svenska Stadsbyggen, 0733-56 90 12, peter.aman@stadsbyggen.se
Petri Salonen, kommunalråd (C) Haninge kommun, 070-397 41 42, petri.salonen@haninge.se

På Vardagas ca 80 boenden runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet. Våra 7 000 medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se

Svenska Stadsbyggen är en innovativ fastighetsutvecklare med höga ambitioner när det gäller boende- och brukarkvalitet, arkitektur och hållbarhet. Vårdboende är ett expertområde inom företaget. Stadsbyggen har framgångsrikt utvecklat ett koncept där både förskola och vårdboende integreras i fastigheten. Vi bygger för egen förvaltning.