Vårdasången sprids till alla Vardagas äldreboenden i Lund

Musikprojektet vid äldreboendet Vardaga Österbo i Lund har blivit en succé. Med stöd från Region Skånes anslag för kultur i vården har musiken blivit inte bara underhållning, utan också en del i vården och omsorgen, ett arbetsredskap som underlättar också i svåra situationer, en vårdasång. Nu sprids projektet till alla Vardagas sex boenden i Lund. Och Österbo tar nästa steg med ”Nattsudd” – kultur dygnet runt.

Det är äldrepedagog Carolina Vargas Bjelk och verksamhetschef Birgitta Odell Carlsson på Österbo som tillsammans med musikpedagogen Gitte Pålsson utvecklat musikprojektet. Det har fungerat väl, boende och medarbetare sjunger tillsammans i alla möjliga situationer. Ofta kan musikens makt verka lugnande på den som är orolig och mår dåligt av sin demenssjukdom. Och det kan man ju göra alla tider på dygnet. Därför går nu projektet vidare med ”Nattsudd på Österbo”, det vill säga musik dygnet runt.

”Bakgrunden är att kvälls- och nattpersonalen också ville ha tillgång till det värdefulla arbetsverktyg och den glädje som musiken är i vården och omsorgen. Därför tar vi med dem i nästa steg i projektet”, berättar Carolina Vargas Bjelk.

Samtidigt sprids alltså Österbos grundkoncept till Vardagas övriga boenden i Lund; Björkbacken, Fäladshöjden, Nibblegården, Solbacken och Ärtan. Region Skåne har beviljat ytterligare bidrag och Vardaga skjuter till resterande pengar.

”Metoden jag vill att vi ska använda är att ha en musikpedagog som kan handleda all personal på varje Vardagaboende i Lund. Och genom att hon får träffa alla kunder ge oss redskap på hur man kan använda musik och sång för att skapa glädje och tillfredställelse och hur enkelt det kan vara att hålla en aktivitet”, förklarar Carolina Vargas Bjelk.

En annan viktig aspekt av musikprojektet är att både medarbetare och boende i allt högre grad kommer från olika länder. De har därmed med sig sin egen kulturs musik, sånger på sitt modersmål. Det är viktigt att fånga upp det och väcka minnen till liv från tiden i hemlandet. På Österbo sjungs det redan idag på många olika språk, till glädje för boende som inte kan svenska eller har glömt det man lärt sig. För medarbetare som kommer ur andra kulturer, är musiken ett sätt att lära sig mer om Sverige och svensk kultur. Nytta på många olika sätt!

För mer information och tider när musiken är igång på de olika boendena, kontakta:

Carolina Vargas Bjelk, Österbo, telefon 0733-27 16 62

carolina.vargasbjelk@vardaga.se