Presskonferens 11 november i Malmö inför Världsdiabetesdagen

Var tredje diabetespatient kan ha fel diagnos
Annika, 37, har tagit 20 000 insulinsprutor i onödan

Uppdelningen i diabetes typ 1 och diabetes typ 2 är föråldrad.
I ett världsunikt projekt med 11 000 diabetespatienter från Skåne, är forskare vid Lunds Universitets diabetescentrum (Clinical Research Centre, CRC, i Malmö och Lund) på väg att sätta en ny standard för hur diabetessjukdom ska klassificeras.

– Diabetes är flera sjukdomar där arvsanlag har en stor betydelse. Genom blodprover och genetiska analyser ska vi bättre kunna beskriva diabetiska undergrupper och hur de påverkar sjukdomsutveckling, säger professor Leif Groop, överläkare och forskningsledare vid CRC som är världsledande inom diabetesforskning.

Samtidigt är sjukvården i Skåne i framkant i Sverige i förebyggande insatser och behandling av diabetessjukdom. 7-14 % av skåningarna har diabetes och antalet är stigande.

Inbjudan till presskonferens inför Världsdiabetesdagen.
När: Tisdag 11 november kl. 11.00.
Plats:
Clinical Research Centre, CRC, Jan Waldenströms gata 35, Malmö. Plan 12, rum 91-12-014.

Innehåll och medverkande:

• 11 000 skånska diabetespatienter kartlagda i ANDIS, unik studie som visar att diabetes är fler sjukdomar än typ 1 och typ 2. Professor Leif Groop.
  • Jag tog 20 000 insulinsprutor i onödan p.g.a. fel diabetesdiagnos. Annika, 37, från Höör finns på plats för frågor och intervjuer.
  • Så jobbar vi med diabetssjukvården i Region Skåne. Ingrid Bengtsson-Rijavec, Hälso- och sjukvårdsdirektör Region Skåne.
  • Hur kan omhändertagandet av oss diabetespatienter bli bättre? Willy Olsson, representant för Diabetesföreningen i Skåne län/Sydvästra Skånes Diabetesförening.

Frågor:
Lena Bergling, pressansvarig, 070 -2345 158, Annika Eliasson, pressansvarig, 0702 – 35 43 35. E-post: info@rmpmedia.se

Arrangörer av Världsdiabetesdagen, allmänhetsmöte Börshuset Malmö:
Diabetesföreningen Skåne län/Sydvästra Skånes Diabetesförening, Lunds universitets Diabetescentrum och Barndiabetesfonden.
Program: www.varldsdiabetesdagen.se

Taggar: