Pressvisning av samtidskonstutställningen "Riskzoner"

Report this content

Tsunamis, kärnkraftsolyckor och jordskalv skapar just nu stora säkerhetsrisker. Länder slutar fungera när el, vatten, transporter och pengar styrs av komplexa system. Har läget i världen blivit mer riskfyllt?

Välkommen på pressvisning på Världskulturmuseet i Göteborgs nya utställning, som öppnar nästa fredag, den 29 april.

"Riskzoner" är en ren samtidskonstutställning där 13 mycket välrenommerade konstnärer deltar med spännande verk som kommenterar läget i världen idag. Det handlar om olika högaktuella utmaningar vi står inför, såsom krig och konflikt, klimatförstöring, ökade spänningar mellan fattiga och rika, vacklande världsekonomi, maktmissbruk och övergrepp mot mänskliga rättigheter.

Pressvisningar genomförs den 27 april separat media för media för de journalister som är intresserade. Hör av dig till Anna Mighetto, anna.mighetto@worldculture.se 0730-45 66 38 och boka din pressvisning.

Förutom museichef Mats Widbom så finns Nimfa Bisbe från Madrid på plats. Hon företräder den samtidskonstsamling från La Caixa forum i Madrid, som utställningens verk valts ifrån. Utställningskonceptet kommer också från La Caixa, och har sedan omarbetats för Världskulturmuseets unikt unga publik.

Utställningen står oktober ut detta året. Nedan finns en lista med de medverkande konstnärerna. Det finns ett mycket bra bildmaterial att ladda ner på flera av verken med tillhörande beskrivningar här: http://www.varldskulturmuseet.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=984&m=0&a=20129&p=0&l=sv_SE

Kort information om utställningen och den stora invigningsfesten hittar du här: http://www.varldskulturmuseet.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=851&a=20132&l=sv_SE

MEDVERKANDE KONSTNÄRER:

Adrian Paci (Albanien). Lever och verkar i Italien. Har ställt ut öer stora delar av världen, bl a MoMA, New York. I Sverige har Paci tidigare ställt ut på Bonniers Konsthall och Bildmuseet i Umeå.
Carlos Amorales (Mexico). Lever och verkar i Mexiko City. Har ställt ut bl a på CAC: Cincinnati Contemporary Arts Center.
Carlos Garaicoa (Kuba). Lever och verkar på Kuba. Har ställt ut över stora delar av världen, exempelvis Kwanju Biennale, Korea, the Biennale of Sao Paolo och Documenta XI.
Craigie Horsfield (UK). Lever och verkar i England. Har ställt ut bl a på Documenta XI, Kassel 2002 and the Whitney Biennal 2003.
Damián Ortega (Mexico). Verkar i Mexiko City och Rio de Janeirooch har ställt ut bl a på Centre Pompidou i Paris och Tate Modern i London.
Esther Partegàs (USA). Verksam i Brooklyn, NY. Hennes verk återfinns i en mängd viktiga samlingar, bl a hos MoMA.
Guillermo Kuitca (Argentina). Lever och verkar i Buenos Aires. Har ställt ut på bl a Venedigbiennalen.
Jana Sterbak (Kanada). Lever och Verkar i Kanada. Har ställt ut i flera viktiga sammanhang, bl a på venedigbiennalen. Mest känd för sina klänningar gjorda av kött (som inspirerade till Lady Gagas köttklänning).
Jose Antonio Hernández-Díez (Venezuela). Lever och verkar i Barcelona, Spanien. Har ställt ut i många viktiga sammanhang, bl a Venedigbiennalen, Palais de Tokio, Paris, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, och New Museum, New York.
Liu Jianhua (Kina). Lever och verkar i Shanghai. Har ställt ut främst i Kina, Japan och Storbritannien.
Marlene Dumas (Sydafrika). Lever och verkar i Amsterdam, Nederländerna. Har ställt ut över hela världen, bl a Centre Pompidou, Paris, MOMA New York, Tate Modern, London och hennes verk ingår i flera viktiga samlingar.
Miguel Ángel Rios (Argentina). Rios verkar i New York och Mexiko City och har ställt ut över hela världen, bl a Hirshhorn Museum i Washington DC, och Reina Sofia i Madrid.
Miguel Ángel Rojas (Colombia): lever och verkar i Colombia. Har främst ställt ut i Colombia och USA.

Världskulturmuseet är Göteborgs bäst besökta museum med en unikt ung publik. Museet vill vara en plats för både heta diskussioner och nya möten mellan människor. Utställningarna och programaktiviteterna tar upp aktuella frågor om världen vi lever i.