Samtidskonst som ramar in riskerna

Report this content

Tsunamis, kärnkraftsolyckor och jordskalv skapar just nu stora säkerhetsrisker. Länder slutar fungera när el, vatten, transporter och pengar styrs av komplexa system. Har läget i världen blivit mer riskfyllt? Blir jorden en allt farligare och osäkrare plats att leva på? Det är frågor som Världskulturmuseet i Göteborg ställer i ”Riskzoner”, sin nya samhällskritiska utställning som öppnar den 29 april.

Utställningen visar konstverk av 13 internationellt uppmärksammade konstnärer som både med skärpa och ironi kommenterar bl a miljöförstöring, vacklande ekonomier, överkonsumtion och försvagade  mänskliga rättigheter. I utställningen finns hela tiden museets pedagoger som diskuterar och samtalar med besökarna om tankar som ämnet och verken ger upphov till. Alla under 25 år går in gratis på utställningen, som  visas t o m oktober. Riskzoner kommer från stiftelsen La Caixas samtidskonstsamling, Spanien.

Fler högupplösta bilder:

För mer information och högupplösta bilder kontakta kommunikatör Anna Mighetto, anna.mighetto@varldskulturmuseet.se, 0730-45 66 38

Bildtexter till bilderna:

Krig och konflikt

Ständiga konfrontationer, konflikter, kaos och konkurrens är en del av verkligheten i världen. Videoverket ”A Morir” (Att Dö) är en poetisk koreografi som genom spelet trompos skildrar den globala situationen. Snurrorna i spelet konkurrerar med varandra om platser på spelplanen - de spinner, roterar, kolliderar, faller. Trompos är ett populärt spel som ofta spelas på gatorna i Mexico. Inför videon anlitade Miguel Ángel Rios 30 av de mest skickliga spelarna i åldrarna 14-50 år i staden Tepoztlan. Credits:  Miguel Ángel Rios, stiftelsen La Caixas samtidskonstsamling.

Ökad självständighet och sårbarhet

Samtidigt som den högteknologiska samhällsutvecklingen gör oss friare blir vi alltmer sårbara och beroende. .Jana Sterbaks burliknande klänningsskulptur diskuterar utsatthet och trygghet, vårt behov av skydd men också självständighet. Hur kan frihet och tvång, oberoende och kontroll kombineras? Jana Sterbaks konst är motsägelsefull. Hon arbetar med kontraster och absurditeter, och poängterar att humor och ironi spelar en stor roll även när man diskuterar allvarliga samhällsfrågor.

Credits: Jana Sterbak, stiftelsen La Caixas samtidskonstsamling.

Forcerad tillväxt

Liu Jianhuas verk analyserar konsekvenserna av Kinas modernisering och ifrågasätter den ökande urbaniseringen och den intensiva jakten på ekonomisk tillväxt. Jianhuas 12 meter långa skulptur visar siluetterna av de stora städerna Shanghai, Beijing, Shenzhen och Guangzhou. Byggnaderna är böjda och verkar vingla som om de står på en ostadig grund. Skulpturen är tillverkad i vitt porslin, som är ett material vars hårdhet och skörhet kan reflektera villkoren i världen idag. Flera av Jianhuas konstverk är återspeglingar av de sociala och ekonomiska förändringar som Kina genomgått de senaste åren.

Credits: Liu Jianhua, stiftelsen La Caixas samtidskonstsamling.

Anna Mighetto, anna.mighetto@varldskulturmuseet.se, 0730-45 66 38

Världskulturmuseet är Göteborgs bäst besökta museum med en unikt ung publik. Museet vill vara en plats för både heta diskussioner och nya möten mellan människor. Utställningarna och programaktiviteterna tar upp aktuella frågor om världen vi lever i. Se www.varldskulturmuseet.se för mer information.