VÄRLDSPREMIÄR FÖR FOTOUTSTÄLLNINGEN A DAY IN THE WORLD

Report this content

Från bröllop i Nordkorea, via brasiliansk kontorsdans, till jympapass i Finland; upplev världen i bilder, tagna jorden runt på en och samma dag.

Välkommen till presslunch för utställningen och boksläpp av A Day in the World, onsdagen den 7 november kl 12.00 Plats: Världskulturmuseet, Södra Vägen 54 Göteborg. O.S.A. till: marie.nilsson@varldskulturmuseerna.se

Utställningen visar bilder som togs i det globala fotoprojektet A Day in the World den 15 maj 2012. Tusentals människor från över 160 länder bidrog med ca 100 000 bilder och tillhörande texter. Tillsammans skapar de en unik dokumentation över en dag i vår värld och ger oss glimtar ur människans vardagliga liv på jorden.

Sparas till eftervärlden i Falu koppargruva

Av de bästa bilderna har ca 450 valts ut till utställningen, 1000 stycken till en fotobok och några har visats på digitala skärmar i städer runt om i världen. Hela det samlade materialet kommer till sist att sparas på hårddiskar som bevaras för framtida generationer djupt nere i Falu koppargruva. Premiären sker simultant på Världskulturmuseet i Göteborg och på Kulturhuset i Stockholm, för att sedan turnera runt i världen. Bildurvalet till utställningen har gjorts av kuratorerna Val Williams, Brigitte Lardinois och Marcus Erixon. Alla bilder kan ses på projektets hemsida www.aday.org

Invigning lördag 10 november kl. 14.00

Utställningsöppningen är lördag 10 november kl 14.00. Utställningen invigs med tal av projektets initiativtagare Jeppe Wikström och museichef Karl Magnusson. DJ Peno står för musik i galleriet och under eftermiddagen kröns utställningen av Sveriges reggaedrottning, Syster Sol, med en specialkonsert i museets trappa.

Pris: Fri entré hela öppningsdagen, i övrigt gäller Världskulturmuseets vanliga årskort (40 kr) som entré till utställningen och den är gratis för alla under 19 år. Pressbilder och mer info hittar du här: http://www.varldskulturmuseerna.se/varldskulturmuseet/utstallningar/a-day-in-the-world

Utställningen sker i samarbete med Expressions of Human Kind (EOH). I samband med utställningen presenteras fotoboken A Day in the World, för mer info om den, kontakta Simon Hohn på Bokförlaget Max Ström: simon.hohn@maxstrom.se eller telefon 070-789 13 00.

Marie Nilsson: marie.nilsson@varldskulturmuseerna.se eller telefon 076-942 55 75

Världskulturmuseet i Göteborg är ett av fyra Världskulturmuseer i Sverige. De övriga tre är Etnografiska museet, Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet, samtliga i Stockholm. Tillsammans har museerna ca 1 miljon besökare per år.

Taggar: