Anis, WWF och SJ: Är du med på tåget?

Satsningen tågturnén når sin slutdestination Umeå under måndagen. I ett nytt uppdrag för att rädda världen ska Anis Don Demina transportera sig fossilfritt genom staden.

Collage Anis Don Demina WWFs och SJs tgturn

Under måndagen får Umeå besök av Anis Don Demina i samband med WWFs och SJs hållbara tågtunré. Foto: Andreas Sundbom och Barbara Evaeus.

I samband med Världsnaturfonden WWFs 50-årsjubileum har SJ och WWF gått samman för att inspirera fler människor till en mer hållbar vardag. Högaktuelle Anis Don Demina leder satsningen genom en Youtube-serie som denna gång besöker Umeå.

– Nu är det äntligen dags för sista stoppet på tågturnén och jag är riktigt taggad på mitt sista uppdrag. Fossilfria transporter är något som man kanske inte tänker på dagligen, men som är så otroligt viktigt att faktiskt ägna en extra tanke åt, säger Anis Don Demina.

I Umeå får Anis i uppdrag att hitta hållbara fossilfria sätt att transportera sig. Dessutom ska han styla en cykel till att bli både det roligaste och snyggaste sättet att åka på.

– Det är lätt att ta bilen till affären utav gammal vana, men den lilla bekvämligheten har så stor påverkan när det händer ofta och utav många. Det kan gå lika snabbt och enkelt att ta en promenad eller hoppa upp på cykeln i stället. Jag hoppas att jag kan inspirera fler till att göra det – lämna bilen hemma, säger Anis Don Demina.

Det handlar framför allt om att göra något åt de onödiga och korta resorna i våra tätorter. I dag är hälften av svenskarnas alla bilresor kortare än fem kilometer trots att det finns mer energieffektiva och klimatsmarta alternativ i städer, som till exempel att åka kollektivtrafik, köra elbil, cykla eller att gå.

– WWF har tagit fram 50 konkreta förändringar. I Umeå fokuserar vi framför allt på fossilfria transporter och uppmuntrar människor att ta för vana i vardagen att välja hållbara alternativ. Anis når dessutom en målgrupp som vi inte har jobbat mot tidigare, och det här är en fantastisk möjlighet att skapa uppmärksamhet och väcka intresse, berättar Barbara Evaeus, senior hållbarhetskommunikatör WWF.

Anis tidigare besök från Växjö, Helsingborg, Sigtuna och Göteborg finns att se på hans Youtube-kanal. Avsnittet från Umeå publiceras den 6 juni. SJ är partner i WWFs tågturné, och det är självklart för företaget att vara med och bidra till en lyckad turné.

– Att Anis drar ut på turné i klimatets och den biologiska mångfaldens tecken tillsammans med WWF är både viktigt och roligt. Att resa med tåg och SJ är det bästa alternativet för klimatet och det här är ett bra tillfälle för oss att uppmärksamma det. På det här sättet vill vi också uppmuntra våra resenärer att ta del av WWFs förändringar under det här året, säger Tobbe Lundell, presschef SJ.

Tips på förändring: FÖRFLYTTA DIG HÅLLBART

Försök att i så stor utsträckning som möjligt gå, cykla eller använda dig av kollektiva färdmedel. Behöver du bil? Köp helst en elbil eller annan miljöbil. Kanske finns det en bilpool nära dig som du kan ansluta dig till?

Tips på förändring: SKIPPA BILEN PÅ KORTA STRÄCKOR

Hälften av alla bilresor i tätort är kortare än fem kilometer. Ta för vana att skippa bilen på kortare sträckor. Välj i stället att cykla, gå eller använda kollektivtrafiken. Då minskar du din klimatpåverkan.

Tips på förändring: VÄLJ TÅGET!

När du ska resa. Ta tåget i stället för flyget, så minskas de globala växthusutsläppen. Nu kommer det dessutom fler nattåg som hjälper vårt nya resande.

Tips på förändring: SKIPPA EXPRESSLEVERANS!

Skippa expressleveranser när du näthandlar, då kan företagen samfrakta och transportera effektivt. Så tänk till lite extra när du beställer för att minska utsläppen. Är din leverans verkligen brådskande?

Fakta: till lokalmedia i Umeå
Detta händer på måndagen den 24 maj. Anis Don Demina kommer till Umeå där han bland annat ska utmana fler att använda fossilfria transportmedel och i en lokal cykelaffär ska han styla en cykel till det coolaste färdmedlet i stan. Runt klockan 11.30/12.00 kan det vara ett bra tillfälle för lokalmedia, ring Barbara och stäm av innan, kontaktinfo se nedan. Avsnittet sänds sedan på YouTube den 6 juni.

Fakta: Fossila transporter påverkar klimatet
En av de främsta orsakerna till den globala klimatkrisen är människans stora utsläpp av växthusgaser från förbränning av fossilt bränsle. Det svenska transportsystemet är starkt beroende av fossila bränslen och totalt svarar inrikes transporter för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. För att nå klimatmålet om att minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent behöver utsläppen fortsättningsvis minska med 8 procent per år, varje år, fram till 2030. Det finns i dag mer energieffektiva och klimatsmarta alternativ i städer, som till exempel att åka kollektivtrafik, köra elbil, cykla eller att gå.

Läs mer om tågturnén och se samtliga avsnitt: wwf.se/tagturne

För mer information kontakta:
Barbara Evaeus, senior hållbarhetskommunikatör WWF, barbara.evaeus@wwf.se, tel 0703-93 90 30.
Nina Schmieder, pressekreterare WWF, nina.schmieder@wwf.se, tel 0735-86 26 22.