Äntligen förbud mot olagligt virke

WWF välkomnar EU-överenskommelse: Äntligen förbud mot olagligt virke

EU-kommissionen, medlemsländerna och Europarlamentet har idag nått en överenskommelse om en ny EU-lag som syftar till att hindra handeln med olagligt virke. Efter förhandlingar med Europaparlamentet skärptes ett tidigare förslag från EUs jordbruksministrar på många viktiga punkter.

– Dagens politiska överenskommelse är det avgörande steget för en kraftfull lag som förbjuder handeln med olagligt virke inom EU, konstaterar Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF. Ett välkommet beslut efter flera års diskussioner och förhandlingar.

Utöver ett förbud kommer lagstiftningen för att hindra handeln med olagligt virke att kräva aktiva förebyggande åtgärder av företag som för in eller säljer trä och träprodukter inom EU.

– Många ansvarsfulla företag som inte vill förknippas med skogsskövling har efterfrågat en kraftfull lagstiftning. Vi tror att överenskommelsen innebär att de seriösa företagen nu inte riskerar att konkurreras ut av billiga träprodukter gjorda av olagligt virke, säger Per Larsson på WWF som har följt processen under flera år.

WWF uppmanar nu EUs medlemstater att föreskriva tydliga påföljder för brott mot lagstiftningen. Annars finns en risk att bristerna på sanktioner på EU-nivå i praktiken leder till en mindre effektiv lagstiftning i praktiken, avslutar Lasse Gustavsson.

Bakgrund:

Läs mer om olaglig avverkning och handel med olagligt virke: http://www.wwf.se/v/skog/problem/illegal-avverkning/1130631-illegal-avverkning-och-virkeshandel

En WWF-rapport från 2008 uppskattade att mellan 16-19 procent av trä och träprodukter som importerades till EU kom från olaglig avverkning 2006. Läs mer om rapporten: http://www.wwf.se/press/1186335-omfattande-svart-virkesimport-till-europa

WWF presenterade 2009 en opinionsundersökning med deltagare från 14 EU-länder som visade ett mycket kraftfullt stöd för en lagstiftning mot olagligt virke: http://www.wwf.se/press/1238019-svenska-folket-litar-inte-pa-att-traprodukter-ar-lagliga-vill-ha-kraftfull- eu-lagstiftning

För mer information, kontakta: Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF Tfn: 08-624 74 02, 070-105 30 55

Per Larsson, , skogshandläggare WWF Tfn: 08-624 74 24, 0709-611 752

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF Tel: 08-624 74 03, 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.se

08-624 74 03 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e

www.wwf.se