Earth Hour 2016: Tillsammans kan vi uppnå en 100 procent fossilfri värld

Lördag 19 mars kl. 20.30-21.30 inträffar Earth Hour, världens största miljömanifestation. I år äger Earth Hour rum för tionde året runt om i världen.

– Med COP21 har vi nu ett internationellt klimatavtal, som slår fast att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 grader. Det är en historisk överenskommelse för människor, djur och natur. Men det räcker inte med avtalet, vad världen nu gör de kommande åren är helt avgörande för klimatet. I år handlar Earth Hour om hur Sverige ska vara med och bidra till en 100 procent fossilfri värld. Tillsammans är det faktiskt möjligt, men politiker och andra beslutsfattare måste agera omgående, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Människor kan genom sin konsumtion väsentligt bidra till en klimatsmartare värld, men framför allt handlar det om att politiker, investerare, städer och företag måste fatta beslut som gör det enklare att leva och konsumera klimatsmart.

I samband med Earth Hour 2016 kommer WWF att leverera receptet för hur Sveriges regering bör agera för att vi ska kunna uppnå en 100 procent fossilfri värld.

Bland annat bör Sverige sätta mål om ett energisystem med 100 procent förnybar energi till år 2030 och skyndsamt införa en klimatlag. Ett mål för att minska fotavtrycket av vår konsumtion, ökad export av klimattjänster, att regeringen satsar mer på miljöinnovation samt styr om finansiella investeringar till att bli klimatsmarta, är andra viktiga åtgärder, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.

Läs mer på www.wwf.se/earthhour.

För frågor, kontakta:

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, 070-39 39 030, barbara.evaeus@wwf.se

Stefan Henningsson, klimatexpert WWF, 070-579 92 91, stefan.henningsson@wwf.se

Anna Almberg, presskontakt WWF, 0709-816782, anna.almberg@wwf.se

WWF är en av världens största och mest respekterade naturvårdsorganisationer med över 5 miljoner supportrar och ett globalt nätverk i över 100 länder. WWF s uppdrag är att stoppa förstörelsen av jordens naturliga miljö och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att bevara världens biologiska mångfald, använda förnybara naturresurser på ett hållbart sätt och arbeta för att minska föroreningar och ohållbar konsumtion.
 www.wwf.se

Taggar: