En skogens man blir ny generalsekreterare på WWF

En skogens man blir ny generalsekreterare på WWF

Håkan Wirtén, som nu är skogschef på Skogsstyrelsen, har utsetts till ny generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF. Han tillträder posten, som nu är vakant, efter förre generalsekreteraren Lasse Gustavsson, i slutet av oktober i år.

Håkan Wirtén är en skogens man från Skogsstyrelsen som har lång erfarenhet av att leda och utveckla skogs- och naturvårdsarbete både i Sverige och runt om i världen.

– Håkan har den kompetens som krävs för att vidareutveckla och stärka WWFs verksamhet och interna organisation både i Sverige och internationellt, säger WWFs styrelseordförande Björn Hägglund.

– Som den ledande miljö- och naturvårdsorganisationen, spelar Världsnaturfonden WWF en nyckelroll för att bygga ett hållbart samhälle i harmoni med naturen – i Sverige såväl som i resten av världen. För att nå hela vägen fram kommer WWF under de kommande åren att fokusera sitt påverkansarbete på samhällets grundläggande drivkrafter inom politik, ekonomi och näringsliv, säger Håkan Wirtén.

– Ett annat viktigt område för en NGO som WWF är att säkra kvaliteten i allt det arbete vi bedriver. WWF har ett mycket starkt varumärke idag och det ska vi bibehålla och stärka, säger Håkan.

Avgående generalsekreteraren, Lasse Gustavsson, har varit ansvarig för Världsnaturfonden WWF sedan 2007 och han har nu gått vidare till WWF International. I Sverige har Världsnaturfonden WWF under senare tid framgångsrikt breddat verksamheten inom klimat och Östersjön samt även lanserat världens största klimatevenemang i Sverige – Earth Hour. Allmänhetens stöd för organisationen har också ökat. Idag har WWF 190 000 supporter, vilket gör organisationen till den största miljö- och naturvårdsorganisationen i Sverige.

För frågor, kontakta: Björn Hägglund, e-post: hagglund.bjorn@telia.com, mobil: 070-528 27 85 Håkan Wirtén, e-post: hakan.wirten@skogsstyrelsen.se, mobil: 0705-654515 Mariann Eriksson, e-post: mariann.eriksson@wwf.se, mobil: 0706-87 33 31

Tfn jobb: 08-624 74 03 Mobil: 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e

www.wwf.se