EU missar energieffektiviseringsmålet

Tidigt i morse antog Europaparlamentet, energiministrarna och kommissionen ett försvagat förslag till nytt energieffektiviseringsdirektiv.
– Konkreta åtgärder saknas om medlemsländerna ska nå EUs mål att spara 20 procents energi till 2020, säger WWF.

EUs ambition är för låg för att nå målet att spara 20 procents energi till 2020. Direktivet skulle ställa detta tillrätta, men EU kommer nu att misslyckas kapitalt, menar WWF.

– Morötterna för att öka ambitionen finns inte längre kvar efter dagens beslut. Uppgörelsen är särskilt svag när det gäller byggsektorn. Nu missar vi en stor potential i alla de hus som slösar med energi och ökar importkostnaderna på bränsle ytterligare. Det belastar ekonomin och vi riskerar att få färre gröna jobb, säger Stefan Henningson, klimatexpert på WWF.

Med den nuvarande takten kan cirka 9 procents energi sparas till 2020. Energieffektivisering ger minskade energikostnader och utsläpp, skapar gröna jobb och driver innovation.

– Medlemsstaterna måste vakna upp och inse att energiimporten inte bara kostar klimatutsläpp för EU utan 488 miljarder euro i importkostnader förra året - sex gånger mer än 1999, säger Stefan Henningsson.

För frågor, kontakta:
Stefan Henningsson, klimatexpert WWF, 070-579 92 91